Noen ganger kan vi føle at det å bli observert av foreldre er en ekstra utfordring som barneveileder i SFO/AKS. At også foreldre kan oppleve hente- og bringesituasjonen som en utfordring, tenker vi kanskje ikke så ofte på.

Simen sitter under bordet lengst nede i gangen. Inn i lokalet har en sliten og stresset pappa ankommet for å ta med sin kjære sønn hjem til middag. Pappa har vært på jobb siden 0630 og nå, klokken 1630, er han overklar for snarest å komme seg hjem i godstolen. Derfor glemmer denne pappaen å hilse på oss barneveiledere, noe vi forstår… Det pappa heller ikke har tenkt på er at også lille Simen har vært på jobb siden 0730, og nå sitter under bordet for å få fred og ro i sjelen før han skal hjem til lekser og fotballtrening.

Det som nå utspiller seg er en vanlig episode fra SFO’er landet rundt. Forhandlinger mellom to slitne utøvere med publikum til stede. Dette er ikke en øvelse for amatører og krever autoritet, fleksiblitet, tålmodighet og mengder av trygghet. I dette tilfellet blir hele verktøykassa tatt i bruk. Først autoritet ved å rope til barnet på 20 meters avstand at nå er det bare å få på seg fillene fordi det er tid for hjemreise. Barnet er uenig med sin far, slik som barn ofte er, og fast bestemt på å fortsette med sitt liv under bordet. Selv om far er sliten tenker han at fleksibilitet og en positiv tone er riktig taktikk. Med løfter om en hyggelig ettermiddag og at nå skal de ”SFO-tantene” snart også gå hjem skulle gutten bli medgjørlig. Men neida, gutten er urokkelig.

Det er nå det er på sin plass å nevne at denne familien har et belønningssystem hvor Simen får stjerner på kjøleskapet etter hvor ofte han mestrer noe positivt i foreldrenes øyne. Far som begynner å føle presset fra observerende foreldre og ansatte griper nå til straffen. – Hvis du ikke kommer med en gang tar jeg en stjerne fra  kjøleskapet. – Det driter jeg i, sier Simen og slenger i tillegg på at  - jeg får snowracer til jul fra mormor allikevel så de stjernene kan du putte langt oppi rompa di.

Nå har lille Simen gått fra å være en tverr gutt på seks år til å bli en triumferende gutt på seks år som akkurat har satt pappa kraftig på plass. Far er nå i en sinnstemning som kan beskrives som kontrollert fortørnet. Og når man er kontrollert fortørnet kan man finne på å si  - greit, da kommer jeg til å ta alle klistremerkene når vi kommer hjem. 

Det begynner nå å strømme til med tilskuere til den høylydte dragkampen nederst i gangen. Og Simen føler at disse tilskuerene er hans supportere. De vet jo hvordan barn har det. De vet jo at voksne som er stresset har null kompetanse på å kunne vente ”litt” på et barn som tenker kloke tanker under bordet klokken 1635 en vanlig tirsdags ettermiddag.

Da kapitulerer far. Han skjønner at han er på bortebane og at kampen er tapt. Lavt sånn at bare Simen hører det sier han: - hvis du blir med hjem nå skal du få to stjerner på kjøleskapet og da kan vi kjøpe snowracer i morgen. Uten et ord stiger Simen frem. Han går sakte men sikkert bort til plassen sin, pakker og kler på seg. På vei ut kan vi observere seierherrens blikk som ikke levner noe tvil: Tirsdag ettermiddag: Pappa VS Simen endte med Knock Out seier for favoritten, seks år gamle Simen.

 

DISKUSJON Hva ville du som barneveileder gjort om du observerte denne episoden i gangen på din SFO/AKS? Har far behov for hjelp? Har Simen behov for en barneveileder? Del 2 av denne historien kommer torsdag. Da får du vite hva hva som skjedde dagen etter. Ble det ny kamp?

 

 

Les også

Fra barnas munn

Barn fanger opp elementer fra voksnes verden. Så skal inntrykkene bearbeides i opptil flere hjernehalvdeler. Det er ikke alltid like enkelt...

Les mer >>

Barn har rett til noen å leke med!

Barnehageforum har intervjuet Berit Bae om barns medvirkning og blant annet kommet frem til at barn har rett til å ha noen å leke med! Intervjuet er et godt utgangspunkt for diskusjoner om barns medvirkning i barnehage og SFO.

Les mer >>

Elefanter for fred

Her får du små drypp du kan bruke i samtaler rundt bordene i basene. Det er alltid gledelig for barn å få være sammen med voksne som deg. Du kan fortelle om små, rare ting og ved middagsbordet kommer barnet med din historie fra perlebordet og foreldrene tenker; i SFO skjer det jammen mer enn innkryssing og fôring. Tekstene er også skrevet slik at barn selv kan lese dem, det er fint at SFO bidrar til å stimulere til mer lesing.

Les mer >>

Sur - Følelsesskolen del 7

Å være sur er kanskje mer en tilstand enn følelse, men det er allikevel verdt å se nærmere på hvordan vi kan møte denne tilstanden.

Les mer >>

Hvor stort skal et lysglimt være?

Det viktigste begrepet og verktøyet i opplæringsprosessen LØFT for barn i SFO er lysglimtjakt. Et helt strålende begrep som åpner for en tett og god samhandling med barn

Les mer >>

Hva er viktigst?

En helt ny doktoravhandling kan inneholde et kraftig signal til SFO-folket om et viktig veivalg.

Les mer >>

Dobbel SFO-service

Et nytt skoleår rulles i gang og sommerfriske lærere møtes til konstruktivt samvirke noen dager før barna entrer klasserommet. De fleste steder i landet har SFO holdt det gående i flere uker, ja, noen steder har det også vært julitilbud for interesserte familier.

Les mer >>

A5-barna

Jesper Juul setter ord på mange forhold du kjenner godt igjen fra din egen praksis i baser og klasserom. Han er familieterapeut og snakker gjerne og ofte til foreldrene. Men det er problemfritt å oversette hans innspill til din hverdag på jobben.

Les mer >>

Sårbare barn i SFO

En fersk rapport bekrefter det vi føler på kroppen daglig. Ganske mange barn sliter med angst og depresjon.

Les mer >>