SFO ble på mange måter etablert fordi seksåringene ankom skolegården. Et sted å være, men også å lære. Derfor er du som SFO-ansatt så viktig!

Sett utenfra kan det lett bli slik at SFO oppfattes som en måte å slå i hjel litt tid på, mens vi venter på at foreldre skal vende snuten hjem fra arbeid og bli tilgjengelig for barna sine. Det er selvsagt helt feil, og samtidig en liten trussel mot barns liv.

Drar vi den tanken langt ut kan den nemlig få konsekvenser for måten du jobber på. Da kan det bli slik at – uten at det sies – det å være barn er en tilstand der vi venter på at barnet skal «bli stor», bli voksen. At alt liksom skal falle på plass mens barnet lærer stadig nye detaljer om det å være et helt menneske.

Det er jo helt åpenbart at 4.klassingen behersker arenaen «skole» mye bedre enn 1. klassingen. Og at 4. klassingen både vet og kan mye mer.

Det er her jeg vil ha deg med på en liten tanketur.Jo, din arbeidsplass skal være et være- og lærested for alle barn. Hvor læring står i høysetet og du bidrar til at barn utvikler ferdigheter og opplever mestring. Samtidig er det mer enn som så: Barnet – som for eksempel er seks år gammel – er også, akkurat som deg, inne i livet sitt på en fullverdig måte. Med det mener jeg at barnet lever 365 dager som seksåring, og at det er temmelig unikt.

Tenk at du får lov til å dele omtrent 250 dager med denne seksåringen.

Ivar Haug
Nettverket! for SFO

 

Det å være seks år er helt fantastisk. En seksåring tenker på en måte, handler på ett vis, og lever som et helt unikt menneske. Med egen ballast, interesser, innsikt, og følelser. Uansett regjering. Til deg som møter disse seksåringene hver dag; er det ikke fantastisk?

Tenk at du får lov til å dele omtrent 250 dager med denne seksåringen. Med alle bortover-, bakover- og oppturer. Med små og store hendelser. Med sorg og glede. Med masse læring og utvikling. Hvert eneste barn bærer med seg et fyrverkeri av personlighet – noen lett synlige, andre mer diskré.

Hva er din rolle oppi dette? Jeg vet ikke svaret på dette store spørsmålet. Men jeg tenker at siden det er helt enestående å være seks år, og selvsagt sju, åtte og ni år – blir en viktig nøkkel til din rolle som voksen nysgjerrighet. Det handler om å vise interesse for nettopp dette barnet.

Kanskje er svaret rett og slett: Voksenrollen i SFO/AKS handler om å respektere at barn er komplette, helt unike mennesker som vi møter og støtter aller best ved å vise interesse gjennom nysgjerrighet. «Hvem er du lille venn? Jeg er glad du er her, jeg setter pris på deg, jeg ser at du lever et liv rundt meg».

Jeg er glad jeg har en av de viktigste og beste jobbene på kloden

Har mitt barn noen å leke med?

Du har sikkert opplevd dette. At en forelder kommer ved henting og lurer på om du har noen minutter. – Hvordan opplever du at mitt barn har det på SFO? Har det noen å leke med?

Les mer >>

Lek i barns liv

Dersom noen tror at kreativitet kun er å finne opp en ostehøvel, å skrive et dikt eller å male et bilde, tar de feil!

Les mer >>

Vennskapskafe på Sande SFO

SFO-leder Hege Storjordet og hennes team ved Sande skole i Sandefjord jobber med «vennskapskafé» - der barna kan møtes for å spise god mat og treffe nye og gamle venner.

Les mer >>

Ta ikke leken fra meg

En gruppe SFO-ledere i Lerkendal distrikt i Trondheim så forslag til statsbudsjett og stilte følgende spørsmål: Hvor blir det av barnas fritid og fokus på barnets frie lek?

Les mer >>

Venner er magisk (fra juni)

Min yngste datter Ane, seks år og snart skolestarter ble for noen helger siden bedt på overnatting hos ei venninne for første gang. Den forespørselen utløste entusiasme og glede i den lille jenta og hun utbrøt spontant; «Mamma, venner er magisk».

Les mer >>

Frittgående barn

Å overvåke egne barn er bare så 00-talls. Trenden det nye tiåret blir foreldre som opponerer mot dagens trygghetstyranni, skriver Karianne Bjellås Gilje i denne kommentaren i Dagbladet.

Les mer >>

1,2,3 rollelek

Ved hjelp av tre velfylte skap i et klasserom kan du inspirere til et vidt spekter av rollelek på SFO.

Les mer >>

Ja til JA-uke

Kraftig inspirert av erfaringene fra Romlingen, SFO ved Romolslia skole i Trondheim, har Harestad SFO i Randaberg tatt sjansen. En hel uke er barna blir møtt med ja fra voksne er ramme alvor og spennende SFO-praksis.

Les mer >>

Matte i farta…

Førsteklassinger som jobbet med fysisk aktivitet, hadde 35 prosent større fremgang i matematikk, sier dansk forsker bak ny studie. Så hvis det er ønskelig med mer formell læring i SFO, bør vi kanskje ta barna med på regneturer og skravleløp.

Les mer >>