Nytt gratis utdanningstilbud for deg som jobber i SFO og som ønsker å lære om hvordan du kan legge til rette for mestring, fellesskapsfølelse og glede gjennom erfaringer med mat og bevegelse i SFO!

Ønsker du å lære om hvordan du kan legge til rette for at barna opplever mestring, fellesskapsfølelse og glede gjennom erfaringer med mat og bevegelse i SFO?

Mat og bevegelsesglede i SFO er en heldigital etter- og videreutdanning som gir kompetanse innenfor mat og måltidsglede, og fysisk aktivitet og bevegelsesglede i SFO. Utdanningen tar utgangspunkt i nasjonal rammeplan for SFO, og du vil lære å knytte mat og bevegelse til tematikker som voksenrollen, medvirkning, mangfold, inkludering, skaperglede, utforskertrang og bærekraft.

Sentralt i utdanningen står SFO’s verdigrunnlag, og nasjonale råd om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet. Du vil få et innblikk i hvordan måltider og fysisk aktivitet kan bidra til helsefremming, matglede, bevegelsesglede og utvikling av sosiale relasjoner. I et samspill mellom faglig kompetanse og deling av egne erfaringer og refleksjoner, vil du lære hvordan det kan tilrettelegges for en kunnskapsbasert og inspirerende mat og bevegelsespraksis i SFO.

Utdanningen passer for deg som jobber i SFO og ønsker å heve kompetansen knytt til tilrettelegging for mat og måltidsglede, og fysisk aktivitet og bevegelsesglede. Utdanningen er gratis, og det er valgfritt om du vil motta et kompetansebevis eller ta eksamen og få 7,5 studiepoeng. Ønsker du kompetansebevis er det ingen krav til forkunnskaper, ønsker du studiepoeng er det krav om generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Undervisning
Utdanningen består av 12 digitale samlinger à 90 minutter. Mellom samlingene vil du få muligheten til å prøve ut ulike praktiske oppdrag i egen SFO, og i etterkant reflektere rundt erfaringene under samlingene. Slik vil du kunne knytte teori til praksis på den måten som er mest gunstig for deg og din SFO.

Nominer din kandidat til Årets Barneveileder 2025

Har du en kollega som skiller seg ut som en rollemodell for både barn og voksne? En som med sin tilstedeværelse, samarbeidsevne og hjertevarme gjør en forskjell hver dag? Nå har du muligheten til å gi vedkommende den anerkjennelsen de fortjener! For 9. gang skal vi kåre Årets Barneveileder, og vi trenger din hjelp til å finne årets verdige vinner.

Les mer >>

Alle med

SFO har passert 20-års alder mange steder. Erfaringene bygger seg opp, kunnskapen er foredlet gjennom innsats over lang tid. SFO er blitt et eget fagområde, fritid på skolen er en krevende men mulig kunst. Nå må alle med!

Les mer >>

Erfaringer og tips fra Danmark før gjenåpning av SFO

Vi har tatt en prat med Marianne Gaardsdal. Hun er pedagog ved Finderuphøj Skole SFO i Viborg. Her får du erfaringer, tips og råd etter at de nå har gjenåpnet SFO den siste uken.

Les mer >>

Samarbeid mellom rektor og SFO-leder

Tillit i et arbeidsforhold er at noen tror på deg, og våger å delegere deg myndighet. Dette er elementer som gir frihet, ansvar og trygghet og dermed mulighet til kreativitet og utvikling. Ved Furulunden skole i Mandal jobber en rektor som ser betydningen av å delegere myndighet til sine ansatte.

Les mer >>

Bli med på digital fagdag 20.mai

SFO er viktig for alle barn, og kan være særlig viktig for sårbare barn. Tema for denne dagskonferansen er hvordan vi kan inkludere alle barn i SFO. Fagdagen anbefales for alle som jobber i SFO/AKS samt ledere i skole og kommuner med ansvar for barn med behov for ekstra tilrettelegging.

Les mer >>

Lykke - her er oppskriften

Den er så enkel at den er rent latterlig. Dessuten for en stor del gratis og uavhengig av fysiske rammebetingelser, velvillige politikere og mange ansatte.

Les mer >>

Faglig stolthet til alle ansatte

Vi er mange tusen ansatte i SFO. En liten yrkesgruppe i en institusjon med kort historie. Det er avgjørende at vi alle arbeider med å utvikle forståelse for hva yrket egentlig innebærer

Les mer >>

Læring i SFO – 1

Hva slags skolegang skal Norge tilby barna i fremtiden? Et utvalg ser på saken og det de antyder er krutt i støvlene for SFO-folket!

Les mer >>

Hvorfor hvorfor?

Hvor ofte spør du egentlig deg selv eller dine medarbeidere om hvorfor man gjør sånn eller slik? Vi snakker mye om hva som ikke går så bra og vi snakker noen ganger om hva som går bra. Men snakker vi om hvorfor det går bra?

Les mer >>