Valle skole i Setesdal, en 1-10-skole med 110 elever, har utviklet en inspirerende og engasjerende SFO-ordning der eldre elever deltar aktivt i aktiviteter for de yngste. Med rekordmange 42 barn på SFO i år, har skolen tilrettelagt et variert tilbud fylt med spennende opplevelser og mestringsmuligheter.

I flere år har SFO samarbeidet med ungdomsskoleelever som har valgt valgfaget "Innsats for andre" (IFA). Nytt i år er at mellomtrinns elever også kan velge valgfaget "SFO-assistent," som raskt har blitt det mest populære valgfaget. Dette samarbeidstilbudet, som tilbys to ganger i uken gjennom hele skoleåret, skaper sterke fellesskap og gir barna aktiviteter som ellers ikke ville vært mulig.

Vi er kjempefornøgde med dette og ungane på vår SFO får tilbod om flotte aktivitetar som vi ikkje ville klare å tilby så ofte ellers.

Ingunn Anette Bratteland
Fagleder SFO Valle Skule

Aktiviteter som bygger fellesskap og glede

Gjennom skoleåret får barna delta i et bredt spekter av aktiviteter som fremmer både praktiske ferdigheter og kreativitet, med god veiledning fra de eldre elevene.

  • Hyttebygging i "Trollskogen": I dette skogsområdet, som brukes til uteskole og lek, får barna lære å bruke sag, hammer og spiker for å bygge hytter i samarbeid med eldre elever. Aktiviteten styrker både motorikk og samarbeidsevner.
  • Formingsaktiviteter i kunst- og håndverksrommet: Her står prosessen i fokus, ikke resultatet. De eldre elevene hjelper til med å klargjøre rommet og materialene, og barna kan utforske sin egen kreativitet uten begrensninger. Rommet bugner av materialer, og barna kan skape hva de vil.

 

  • Besøk til besøksgården Nomeland: Besøk til Hanne Nomelands gård med ponnier, geiter, kaniner og en hest (og en slange som fortsatt ikke er introdusert) er alltid en suksess. Barna får ri på hestene, mate dyrene og lære om gårdslivet.
  • Fysiske aktiviteter i idrettshallen: Idrettshallen fylles med liv når barna boltrer seg i hopping, basketball og fotball. Eldre elever er med som veiledere, noe som skaper både glede og god fysisk utfoldelse.
  • Tradisjonsrik baking i skolekjelleren: Barna får også oppleve tradisjonsbaking ved å lage hardangerkaker. De kjevler deig og steker kakene på takke med fløyd (steikepinne) – en tradisjon i Setesdal. Med hjelp fra de eldre elevene får barna smake på lokal matkultur, og de får med seg kakene hjem til foreldrenes store glede.

 

 

Adventsprosjekt: Pepperkakebyen

I november settes julestemningen med pepperkakebaking på skolekjøkkenet. Barna skal lage en pepperkakeby som skal stilles ut på Hotell Sølvgarden på Rysstad under adventsåpningen 30. november. De eldre elevene lager bygningene, mens SFO-barna står for pynt og figurer. Forventningen og gleden er stor hos både små og store.

Valle SFO sitt samarbeid med de eldre elevene viser hvordan skolen kan skape et unikt og inkluderende miljø som fremmer både læring og fellesskap. Samspillet mellom aldersgrupper bygger gode relasjoner og gir verdifulle minner for alle involverte.

Kan vi sette en STREK over LEK i fremtidens skole?

Nå som undervisningstiden og skolehverdagen strekkes og bøyes på flere måter, ser mange av oss med et noe bekymret blikk på den leken som stadig får mindre spillerom.

Les mer >>

Opprykk for SFO

Høsten handler om opprykk eller nedrykk for mange fotballsupportere. Nettverket! for SFO feirer i år 20 år – på vegne av alle dere barneveiledere i SFO ønsker vi oss nå et opprykk.

Les mer >>

Barn i magen eller i magen til barn

Har du vært borti barn som sliter med å finne roen i livet sitt. Som glir av stolen, dumper av benken og flakker litt med blikket når du søker kontakt for å få gitt en beskjed? Tenkte det…

Les mer >>

Gladhjørnet i SFO

Ved Årlivoll SFO i Orkdal vil de synliggjøre trivsel og glede. Og det er jo det din SFO/AKS er best på. Å tilby trivsel og glede? Flott – kikk på dette.

Les mer >>

Hokus pokus fritidsfokus

Vi ønsker å fortelle ”verden der ute” hvorfor vi mener barn bør få beholde sine avmålte timer og sitt liv i en fritidspedagogisk ånd – uanhengig av om det er i SFO eller en fremtidig heldagsskole.

Les mer >>

Læring gjennom kreative prosesser

På Sørli skole i Nittedal jobber Kifah Fanni med å åpne barnas øyne for et univers fylt med plastelina, historieskaping, digital ferdighetstrening, og sosial og emosjonell utvikling. Gjennom sitt arbeid på SFO inviterer han barna til å utforske og lære på en måte som går langt utover tradisjonell undervisning.

Les mer >>

Opprykk for leksetilbudet

Fra høsten 2010 innførte myndighetene tilbud om leksehjelp for alle i 1.-4. klasse. Årlig brukes det nærmere en halv milliard på dette. I løpet av året regner vi med å kunne presentere en foreløpig evaluering men nå kommer det innspill om pengebruken fra kommunalt hold…

Les mer >>

Så mye død så nær hjemme

Som forelder synes jeg det har vært vanskelig å vite hvor mye mine barn tenker på de tragiske hendelsene i Oslo og på Utøya.

Les mer >>

Verner om leken

«Vi har i grunn mye fin lek på vår SFO. Vi har også blitt flinkere til å verne om fin lek når vi ser den. Da får de som holder på kanskje lov til å drøye med rydding eller å gå ut/inn. Og dermed fortsetter leken, til de finner på noe annet.»

Les mer >>