Universitetet i Stavanger (UiS) er pioner innen skolefritidspedagogikk og var først i Norge til å tilby en egen bachelor i dette feltet. Studiet har banet vei for andre høyskoler og satt standarden for en ny type utdanning som hever kompetansen og løfter skolefritidsordningen (SFO) til et nytt nivå. Med dette unike tilbudet sikter UiS mot å gi SFO-ansatte den faglige tyngden de trenger for å gjøre en forskjell i barns liv.

– Hjertet mitt banker for SFO, og jeg håper jeg kan ta med meg ny kunnskap og innsikt tilbake til egen SFO og skole som et grunnlag som vi sammen kan bygge videre på, sier Mona Fagerland fra Harstad, en av studentene på bachelorprogrammet.

Hva studiet tilbyr
Bachelor i skolefritidspedagogikk fokuserer på helhet og sammenheng mellom lek, læring, spesialpedagogikk, fysisk aktivitet, kulturaktiviteter, praksis og ledelse. Det er skreddersydd for å komplementere det øvrige pedagogiske tilbudet i skolen og bidra til barns trivsel, læring og utvikling – både i SFO og skolemiljøet.

Studiet er samlings- og nettbasert, noe som gjør det tilgjengelig for studenter over hele landet. Første studieår inkluderer seks samlinger, supplert med nettundervisning, og programmet gir 180 studiepoeng fordelt over fire år med 75 % studiebelastning.

Du kan velge fordypning i enten fysisk aktivitet eller spesialpedagogikk, og bærekraftig organisasjonsutvikling er et gjennomgående tema i alle fag.

Et praksisnært studium
Studiet har allerede vist seg å være svært populært og praksisnært. Birgit Nedreberg, en av Norges første SFO-studenter, roser det faglige innholdet og relevansen for arbeidslivet.

– Dette studiet er veldig praksisretta. Jeg lærer mye jeg kan ta rett inn i jobben min som aktivitetsleder ved Haugenstua aktivitetsskole. Det gir meg faglig påfyll og hjelper meg å tenke kritisk rundt egen praksis, sier Nedreberg.

Hun fremhever spesielt temaer som digital pedagogikk og aktivitetspedagogikk, som har gitt henne nye verktøy og innsikt for å engasjere barna bedre og møte deres behov i en digital hverdag.

En utdanning for fremtidens SFO
Med 150 000 elever som daglig bruker SFO, er det avgjørende at de som jobber der har høy kompetanse. Som student på dette programmet blir du en del av en nasjonal satsing som gir deg mulighet til å utvikle SFO som en arena for inkludering, læring, vennskap og mestring.

– Ved å bli student på Norges eneste bachelor i skolefritidspedagogikk, kan du være med og løfte feltet til det nivået det fortjener, sier studieprogramleder Svanaug Lunde.

Hun understreker at studiet er ideelt for dem som ønsker å gjøre en forskjell i barns liv og som ser verdien av å styrke sammenhengen mellom skole og SFO.

Passer for deg som vil engasjere deg
Studiet passer både for deg med erfaring fra SFO og for deg som kommer rett fra videregående skole. Studiekoordinator Hege N. Barker oppfordrer potensielle studenter til å vurdere en deltidsjobb i SFO for å knytte teorien tett opp til praksis.

Birgit Nedreberg har også noen råd:
– Struktur er viktig. Sett av tid til pensum og vær tydelig med arbeidsplassen din hvis du kombinerer studiet med jobb. Det kan være krevende, men det du lærer er utrolig nyttig og direkte anvendbart i jobben.

 

Haster; Navneskifte!

Det er noen fartsdempere i livet for glade barn på vei. Men i det store SFO-landskapet høstes det daglig små og store suksesser. Her er en av dem…

Les mer >>

Læringsarena II – det skjer i SFO/AKS

I 7. klasse får elevene med seg Mini-Anne hjem for å la hele familien trene seg på livredning. Norge ligger helt i verdenstoppen når det gjelder overlevelse etter hjertestans.

Les mer >>

UIS - Pionerer innen skolefritidspedagogikk

Universitetet i Stavanger (UiS) er pioner innen skolefritidspedagogikk og var først i Norge til å tilby en egen bachelor i dette feltet. Studiet har banet vei for andre høyskoler og satt standarden for en ny type utdanning som hever kompetansen og løfter skolefritidsordningen (SFO) til et nytt nivå. Med dette unike tilbudet sikter UiS mot å gi SFO-ansatte den faglige tyngden de trenger for å gjøre en forskjell i barns liv.

Les mer >>

Å intervjue barn

Hvordan snakker vi med barn på en anerkjennende måte? Brit Eide gir oss en innføring i temaet.

Les mer >>

SFO i Sverige – og Norge…

Vi har kikket litt på läget i det svenske fritidshemmet – svenskenes SFO. Det vi fant klinger litt kjent, eller hur..?

Les mer >>

Norsk barneoppdragelse i 1990-årene - De fleste vil ha lydige, veloppdragne og ansvarsfulle barn

Hva slags ferdigheter er det nordmenn ønsker å fremme hos barn? Hvilke ideal for barneoppdragelsen har dagens nordmenn?

Les mer >>

Ny bachelor i Fritidspedagogikk ved DMMH

Vil du være med å gjøre en forskjell i barn og unges liv? Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH) introduserer høsten 2025 en helt ny bachelor i Fritidspedagogikk.

Les mer >>

ÅRETS BARNEVEILEDER 2023

Bjørn Helge Nerdal fra Eiganes SFO i Stavanger ble torsdag kåret til Årets barneveileder på konferansen Kvalitet i SFO som arrangeres i Tromsø.

Les mer >>

Kunnskapsfrukten & fremtidens SFO

Se for deg et bugnende epletre med saftige, rødgrønne epler. På hver gren henger det et helt utrolig antall frukt i høstprakt, og du tenker kanskje; - Hvordan er det mulig? Det ligger en helt enorm energi i å skape så mye praktfullt fruktkjøtt.

Les mer >>