Hva er i ferd med å skje rundt oss? Små og litt større endringer de siste 15 årene har spist av tiden små skolebarn har til rådighet for lek og utvikling.

Kjære Barneombudet

Vi er bekymret! I dette tilfellet er «vi» to ansatte i Nettverket! for SFO – et nasjonalt nettverk for SFO’er og AKS’er over hele landet. Vår oppgave er bl a å følge tett utviklingen i SFO-basene og i hele oppvekstmiljøet for småskolebarn. Vi får noen tydelige signaler fra SFO-ledere og andre ansatte i alle landets fylker. De går ut på at hverdagen begynner å bli temmelig hektisk for de yngste skolebarna.

Summen av stadig lengre skoledag, mer fokus på formell kunnskap (les mindre tid til lek og fysisk utfoldelse) og innføring av statlig leksetilbud og ditto kulturskoletime i tiden barn tidligere hadde til lek sammen med andre barn – er bakgrunnen for denne bekymringsmeldingen.

Vi har rett og slett et spørsmål vi gjerne vil drøfte med Barneombudet;

Hvem har – eventuelt tar – ansvaret for å tenke helhet i småskolebarns hverdag? Hvem ser konsekvensene av disse endringene? Hvem spør f eks ansatte i SFO, gjerne de som jobber i kombinerte stillinger i skolen, hvordan barn reagerer på den kraftige økningen i voksen styring og organisering av dagen?

Hva sier dere?

 

Vennlig hilsen Terje & Ivar

Nettverket! for SFO

 

Denne uken skal vi treffe noen engasjerte mennesker hos Barneombudet.

 

Vi formidlet bekymringen vår og fikk en umiddelbar reaksjon; - Dette vil vi gjerne drøfte med dere.

Det skal bli spennende å møte andre som kanskje ser det mange av SFO-folket har sett lenge; Vi driver jo nærmest og skyfler barn fra det ene til det andre. Spontanitet og barnestyrt lek kommer et stykke ned på listen når barn skal spise etter en undervisningsdag som er nesten 50 % lengre enn den foreldrene deres hadde, gjøre lekser i ganske store grupper, delta på andre voksenstyrte aktiviteter inkludert kulturskoletimen og så hukes inn på riktig hjem-tid.

 

Se mer om konsekvenser av hverdagen barn opplever i artikkelen Avbruddene preger barn http://sfonett.no/showarticle.aspx?ArticleID=1237&CategoryID=1&SubCategoryID=6

 

Rapport følger..! 

Makt over barn

I løpet av de siste årene har jeg gjort en oppdagelse jeg undrer meg over. Et tema som for meg er naturlig å tenke på og reflektere rundt i arbeidet med barn, kan oppleves både vanskelig og fjernt for andre i samme profesjon å snakke om. Temaet er makt.

Les mer >>

Hemmelig barn på Jara SFO (fra arkivet)

Sfonett er en stor skattekiste. De fire SFOene i Åsnes kommune hadde høsten 2011 gjennomført kursprosessen LØFT for barn i SFO. På Jara skoles SFO gikk barna rundt og funderte på hvem som var ukas hemmelige barn.

Les mer >>

Serviceforeldrene

Har dagens foreldre tippet helt over når det gjelder å sette sine barn i sentrum? Jesper Juul slipper denne gangen til en av sine lesere, "Stresset supermamma".

Les mer >>

Ja til JA-uke eller JA-dag

Kraftig inspirert av erfaringene fra Romlingen, SFO ved Romolslia skole i Trondheim, tok også Harestad SFO i Randaberg sjansen for noen år siden. En hel uke hvor barna blir møtt med ja fra voksne er ramme alvor og spennende SFO-praksis. Klar til å prøve på din SFO/AKS i mai?

Les mer >>

Innspill fra en mor

Nå legges grunnlaget for et godt SFO-liv for nye barn på vei inn porten. Innspillet kom fra en mor til et nettmøte jeg hadde i Dagbladet etter et oppslag om SFO.

Les mer >>

Konflikter på stilk

Det er noen typiske konfliktsituasjoner i SFO-hverdagen. Småkræsj mellom barn som fører til litt aggresjon og lett kan utløse voksenreaksjoner som «kutt ut det der, vær greie nå».

Les mer >>

Samspillet er selve spillet

Vi er i gang med et nytt skoleår og fire årskull med nye barn er i farta i basene. Lett å tenke at det bare er 1.-klassingene som er «nye» hos oss – men 2.-4.-trinnsbarna har jo vært på lading og er tilbake med bredere skuldre og mye energi.

Les mer >>

Miljøterapautens rolle

Tanken om en vennskapsbase ble utviklet for å dekke behovet for en felles sosial arena for barna på Skøyen skole/AKS. Vi ønsket oss et «annerledes-rom» som skulle være en trygg base.

Les mer >>

Det hjelper..!

Heldigvis! Det kommer stadig bekreftelser på at jobben vi gjør i SFO er av stor betydning for barna. God SFO-praksis kan hjelpe barn født med gener for aggresjon og antisosial atferd.

Les mer >>