Hva er i ferd med å skje rundt oss? Små og litt større endringer de siste 15 årene har spist av tiden små skolebarn har til rådighet for lek og utvikling.
Kjære Barneombudet
Vi er bekymret! I
dette tilfellet er «vi» to ansatte i Nettverket! for SFO – et nasjonalt
nettverk for SFO’er og AKS’er over hele landet. Vår oppgave er bl a å følge
tett utviklingen i SFO-basene og i hele oppvekstmiljøet for småskolebarn. Vi
får noen tydelige signaler fra SFO-ledere og andre ansatte i alle landets
fylker. De går ut på at hverdagen begynner å bli temmelig hektisk for de yngste
skolebarna.
Summen av stadig
lengre skoledag, mer fokus på formell kunnskap (les mindre tid til lek og
fysisk utfoldelse) og innføring av statlig leksetilbud og ditto kulturskoletime
i tiden barn tidligere hadde til lek sammen med andre barn – er bakgrunnen for
denne bekymringsmeldingen.
Vi har rett og slett
et spørsmål vi gjerne vil drøfte med Barneombudet;
Hvem har – eventuelt
tar – ansvaret for å tenke helhet i småskolebarns hverdag? Hvem ser
konsekvensene av disse endringene? Hvem spør f eks ansatte i SFO, gjerne de som
jobber i kombinerte stillinger i skolen, hvordan barn reagerer på den kraftige
økningen i voksen styring og organisering av dagen?
Hva sier dere?
Vennlig
hilsen Terje & Ivar
Nettverket!
for SFO
Denne uken skal vi treffe noen engasjerte mennesker hos Barneombudet.
Vi formidlet bekymringen vår og fikk en umiddelbar reaksjon; - Dette vil vi gjerne drøfte med dere.
Det skal bli spennende å møte andre som kanskje ser det mange av SFO-folket har sett lenge; Vi driver jo nærmest og skyfler barn fra det ene til det andre. Spontanitet og barnestyrt lek kommer et stykke ned på listen når barn skal spise etter en undervisningsdag som er nesten 50 % lengre enn den foreldrene deres hadde, gjøre lekser i ganske store grupper, delta på andre voksenstyrte aktiviteter inkludert kulturskoletimen og så hukes inn på riktig hjem-tid.
Se mer om konsekvenser av hverdagen barn opplever i artikkelen Avbruddene preger barn http://sfonett.no/showarticle.aspx?ArticleID=1237&CategoryID=1&SubCategoryID=6
Rapport følger..!