Vi i Nettverket! for SFO støtter og samarbeider med Les og lek som er et nytt leseprosjekt for barn på SFO og AKS. Ti utvalgte bildebøker er utgangspunkt for leker og aktiviteter til bruk sammen med barna. Tilbudet er gratis.

Les og lek er en gavepakke til deg som jobber på SFO i arbeidet med den nye rammeplanen. Ved å bruke litteratur vil prosjektet legge til rette for felles opplevelser, gi rom for samtaler og undring, og inspirere til deltakelse i forskjellige kunstneriske og kulturelle aktiviteter.

Les og lek tilbyr:

• Lekbaserte aktiviteter til bildebøker som kan lånes på biblioteket, minimum en ny bok per måned gjennom skoleåret.

• Fleksibelt innhold som kan tilpasses rammene på den enkelte SFO.

• Forslag til tegne- og formingsaktiviteter hvor barna kan leke seg med ulike visuelle uttrykk, og som bidrar til å utvikle barnas skaper - glede og kreativitet.

• Forslag til bevegelsesleker, drama - leker eller bruk av musikk som kan skape fellesskap i barnegruppen og som stimulerer barnas fantasi og undring.

• Ressurs til SFO-ansatte om hvordan lese og bruke bøker på SFO, både ute og inne.

Målgruppen er barn som deltar på skolefritidsordninger i hele landet.

Slik fungerer det

I Les og lek vil du finne aktiviteter som kan skape fellesskap i barne - gruppen. Leken er innganger til ulike bokuniverser. Hver måned presenterer vi en ny bildebok.

Til hver bok vil du finne:

Forslag til tegne- og formingsaktiviteter, bevegelsesleker, dramaleker eller bruk av musikk og tips til lesestunden.

Månedens bok i februar

Rakel er en sprudlende jente som elsker å utfolde seg i klasserommet. Men hva skal de gjøre i dag? Vi skal lage farsdags - kort, sier vikarlæreren. Da rømmer Rakel under pulten. Men sitter det ikke en til under pulten sin? Er det Mikal, den nye gutten? Vil ikke han skrive farsdagskort heller? Og hva er det med vikarlæreren, som plutselig virker så redd? «Er det sant at» handler om å bære på historier. Det er en fortelling om fedre, savn og kjærlighet. Kan nye vennskap vokse fram om en deler hemmeligheter med hverandre?

Nysgjerrig?

Aktiviteter og materiell presenteres digitalt på nettsiden: foreningenles.no/lesoglek

PILOTERGodlia Aktivitetsskole i Oslo og Levre SFO i Bærum har sagt ja til å være piloter for «Les og lek-prosjektet». De vil prøve ut ulike måter å presentere bøkene og de ulike lekene i verktøykassen. Noe blir satt inn i årsplanen, men mye skal også gjøres tilgjengelig slik at det kan brukes spontant i hverdagen i SFO/AKS. 

 

Kompetanse og barns læring

Hvordan bruker den voksne sin kompetanse og hva lærer egentlig barna?

Les mer >>

Mellom kjeft og kjærlighet -1

Alle barn i SFO er forskjellige. Heldigvis. Men hva gjør man når voksne utvikler positive følelser for noen barn og negative for andre? Inntrykk fra barnehagen som kan brukes i SFO...

Les mer >>

Serviceforeldrene

Har dagens foreldre tippet helt over når det gjelder å sette sine barn i sentrum? Jesper Juul slipper denne gangen til en av sine lesere, "Stresset supermamma".

Les mer >>

Gladhjørnet i SFO

Ved Årlivoll SFO i Orkdal vil de synliggjøre trivsel og glede. Og det er jo det din SFO/AKS er best på. Å tilby trivsel og glede? Flott – kikk på dette.

Les mer >>

Barn som tester grenser i SFO

Barn som har en oppvekst med foreldre som setter tydelige grenser – og samtidig tillater barnet å teste ut disse grensene – er sjeldnere involvert i grove regelbrudd og konflikter. Tilsvarende har barn med uklare grenser, lettere for å havne i trøbbel.

Les mer >>

SFO forebygger mobbing - Dette gjør vi!

SFO/AKS driver en storstilt, daglig kampanje for å forebygge mobbing. Nå er det på tide at dette blir synliggjort! På den måten kan vi både oppnå anerkjennelse for innsatsen og ikke minst; utvikle videre denne strålende areaen for vennskap, samhold og inkludering.

Les mer >>

Motiverende, forsterkende og relasjonsbyggende?

Selv om du har jobbet hele livet med barn, har oppfostret en haug egenproduserte og omtaler deg som barneveileder er det alltid behov for å utvide verktøykassa.

Les mer >>

Følelsesskolen: Impulskontroll

Ofte er det knyttet stor usikkerhet til hvordan man skal møte barn som biter, slåss, skriker og behandler andre dårlig. Hvordan stopper vi dem? Hvordan kan vi lære disse barna impulskontroll? Det er disse spørsmålene som blir tatt opp i denne delen av følelsesskolen.

Les mer >>

Han roter det til

Hver dag må du ta et stort antall beslutninger. En andel av dem er knyttet til barn som utfordrer, som ikke hører etter, som kjører sitt eget løp og gjerne havner litt for ofte i konflikter med andre barn. Din suksess på jobben avhenger mye av hvordan du tenker i disse situasjonene.

Les mer >>