Aktivitetsskolen på Tøyen skole har tatt noen steg på kort tid. Fra oktober 2013 har de tilbudt gratis halvdagsplass og økt antall barn fra 30 til 200

Tøyen skole har vært preget av litt frynsete rykte og dårlige resultater på nasjonal prøver. Elever har søkt seg vekk fra skolen gjennom skoleløpet og det har heller ikke vær enkelt å rekruttere lærer og ledere.

Da Edvard Munchs kunst skulle få bedre lokaliteter åpnet det seg muligheter for Tøyen skole. I et forlik mellom byrådspartiene og SV ble Lambda i Bjørvika vedtatt som nytt museum. Samtidig ble det bestemt å satse 100 millioner ekstra over fire år på Tøyen-området. Mye av dette på oppvekstområdet. For SFO (AKS i Oslo) betød dette gratis halvdagsplass (inntil 12 timer pr uke) fra oktober 2013.

AKS-leder Sindre Andresen har opplevd noe ingen andre i SFO-Norge har vært borti. En økning av barnetallet på et halvt år fra drøyt 30 til 200 er heftig. Ikke rart han bruker en del av sin tid på å intervjue jobbsøkere…

SFO i et område med mange barn fra innvandrerfamilier blir sterkt preget av språkstimuleringen. Her kan aktivitetsskolen bidra i stor grad gjennom inspirerende aktiviteter og på Tøyen satser de på kjente greier som dans, drama, fotball, musikk, forskning, konstruksjon etc. Forskjellen er at nå er det midler til å hente inn ressurspersoner utenfra som f eks en verdensmester i dans.

Sindre er klar og tydelig på at norskopplæring på Aktivitetsskole-vis er å skrive, tolke, lese, øve diksjon, øve mer, fremføre og MESTRE! Se bare på Youtube-snutten der sangen Stedet er Tøyen fremføres med trøkk og glede! https://www.youtube.com/watch?v=Xa0w74lZpJc

Og det stopper ikke her. I samhandling med bydel Gamle Oslos senter for flyktninger og innvandring er det kommet enda en video. https://www.youtube.com/watch?v=1LyNMGixRBE&feature=youtu.be


Det er all grunn til å følge nøye med på utviklingen ved Tøyen skole. Allerede til høsten er det rekordmange seksåringer på vei inn og ryktene om satsingen på skole og SFO har kanskje bidratt til at flyttestrømmen vekk fra området for småbarnsfamiliene stopper. Det tar selvsagt tid å snu en negativ trend – men mye har gått raskt i riktig retning. Vi er imponert over tiltakene som drives fram i stort tempo og tenker; bra det finnes en dedikert SFO-leder midt inni her som kan konsentrere seg om å bidra til helheten rundt småskolebarns liv og læring.

Sjakk denne

Hva har barns strategier for samspill med kunstig intelligens og sjakk-programmer å gjøre..? Sjekk denne!

Les mer >>

Farvel til lydighetskulturen

– Man kan alltids forme en verden for barna, altså for framtiden, uten å lytte til barna og uten å gå i dialog med dem. Historien har vist at det er fullt mulig. Men kostnadene kan bli betydelige, sier Erik Sigsgaard. Hans nye bok har tittelen Respekt for barns og unges NEI.

Les mer >>

Se på Bertha

Se på Bertha i epletreet. Hva ser du? Bortsett fra Bertha som klatrer i epletreet..!

Les mer >>

Barn som utfordrer i SFO 6 - du er redningsplanken

Vi ser at de ikke trives. Vi kan lese det i blikket og kroppsspråket. Det er ikke moro å være barnet som stadig havner i trøbbel. Heldigvis har barnet deg. Det gir håp om en bedre hverdag.

Les mer >>

Å jobbe i SFO er ikke Quickfix

Jeg er pedagog i SFO og jeg ser avokado spirens reise ut av steinen og frem til det er et træ, som et godt bilde på mitt arbeide med barn.

Les mer >>

Hva vi sier og hva som virker

Har du noen gang opplevd at noe oppleves som noe helt annet hvis du sier det på en litt annen måte?

Les mer >>

Samtale som veiledning i livet

Gjennom samtaler kan vi gi barn best mulig veiledning i hvordan de skal håndtere livet og følelsene som oppstår. Hva kreves for at en samtale skal få slike kvaliteter?

Les mer >>

Mestringsrommet

SFO bidrar daglig til å styrke barn. Både med tanke på skolefaglige prestasjoner men aller viktigst ved å tilby opplevelsen av å høre til og å mestre på mange små områder.

Les mer >>

Følelesesskolen: Hvordan kan vi inspirere og involvere foreldre?

Maria-Pia Gottberg kompletterer her artikkelserien Følelsesskolen med tips og ideer til hva du kan gjøre for å involvere foreldrene på SFO i arbeidet med emosjonell intelligens (EQ) og følelser.

Les mer >>