Også ansatte uten lederansvar i SFO/AKS kan ha krav på tid uten barn på jobben. For den faglige utviklingen er dette viktig.

Personalmøtetid og planleggingsdager er et stadig tema i SFO-Norge. Her er reglene klare; de finnes ikke. Det er altså ikke gjort noen avtaler eller vedtatt noen forskrifter knyttet til organiseringen av arbeidsåret. Med et unntak.

Kommunene eventuelt private drivere av SFO/AKS fatter beslutninger om planleggingsdager. Noen kommuner har 0 slike, f eks Oslo, mens de fleste har fem, f eks Bergen. Personalmøtetid besluttes gjerne på den enkelte skole, og den vanligste varianten er ca 1 time pr uke.

Men det finnes altså en bestemmelse med «lovs kraft» som berører ansatte uten lederansvar og tid til planlegging. I hovedavtalen er det inngått en avtale mellom kommunene og ansattes organisasjoner, SFS 2201, som påvirker hverdagen til barneveiledere over hele landet. Denne avtalen blir fornyet ved revisjon av hovedavtalen, og gjelder alle kommuner utenom Oslo. 

Avtalen fastslår at ansatte med stillingskombinasjoner innenfor SFO og annet elevrettet arbeid, skal ha sine stillinger betraktet som ett arbeidsforhold (§ 3.1). Merk deg dette!

Personale som gis ansvar for gjennomføring av aktiviteter, skal gis nødvendig tid til planlegging/tilrettelegging. Slik tilrettelegging/planleggingstid skal inngå i ukeplanene og utgjøre gjennomsnittlig minst 5 % av arbeidstiden. Planlegging/tilrettelegging skal foregå innenfor den ordinære arbeidstiden.(§3.3.2)

Legg merke til formuleringen; minst 5 % av arbeidstiden! I og med at dette skal regnes som en andel av den enkeltes totale arbeidstid, kan jo 5 % bli lite når stillingen er liten. Husk at det er personens totale stilling på skolen som er underlaget for beregningen. Hvis barneveilederen med ansvar for aktiviteter har f eks 40 % stilling i SFO og 40 % stilling som elev-assistent, skal tid til planlegging regnes av en 80 % stilling som altså medfører minst 1,5 timer pr uke (jfr SFS 2201 § 3.1).

Dermed kan man til og med løsrive en av de ansatte fra krysselisten en time eller to hver 14. dag for støvsuging av sfonett.no på jakt etter kunnskap, innsikt og gøy og moro.

Velkommen i nettet!

Taushetsplikten din

Det er primært opplysninger om noens personlige forhold som er underlagt taushetsplikt, jf. bvl. § 6-7 første og annet ledd og fvl. § 13 første ledd nr. 1. På barnevernområdet omfatter dette også opplysninger om fødested, fødselsdato, personnummer, statsborgerforhold, yrke, bopel og arbeidssted.

Les mer >>

Satsingen på personalet

Dine ansatte er juvelene i SFO-tilbudet.

Les mer >>

Hjemmekontor med små barn

Hvordan kan du best få jobbet hjemme på en måte som gjør at det føles bra for både liten og stor?

Les mer >>

God SFO = motiverte ansatte

- Det har vært mye fravær i år, sier SFO-lederne. - Lengre skoledag gjør SFO-tiden hektisk og intens, det er ikke så lett å få gjort så mye på den korte tiden, sier mange. – Det er stor utskifting i personalet, lyder det. Kanskje finnes det noe gode erfaringer knyttet til personalledelse i SFO. Vi har tatt utgangspunkt i påstanden om at motivasjon er en effektiv motor og lett etter hva som kan tenkes å motivere dine ansatte.

Les mer >>

Ulike intervjuspørsmål

I tillegg til intervjumaler for assistent og baseleder et annet sted på sfonett, har vi her samlet et knippe ulike typer spørsmål for intervjurunden.

Les mer >>

Slik motiverer du de som ikke er motivert

Det kan være klokt å stille med åpne sanser og hente innsikt utenfor eget fagfelt. Så her er noen råd hentet fra Harvard Business-miljøet til glede for SFO.

Les mer >>

Hvordan skrive en saklig og god attest

Det er viktig å tenke nøye gjennom hva du ønsker å formidle om arbeidstakeren som slutter hos deg

Les mer >>

De seks gullkorn

Innflytelse, meningsfullt arbeid, forutsigbarhet, sosial støtte og rettferdig belønning og krav er viktige ingredienser for et godt arbeidsliv

Les mer >>

Som leder skal du forebygge mobbing

Mobbing har store personlige omkostninger for den som utsettes for det, men hele organisasjonen blir påvirket hvis det er mobbing på arbeidsplassen.

Les mer >>