Også ansatte uten lederansvar i SFO/AKS kan ha krav på tid uten barn på jobben. For den faglige utviklingen er dette viktig.

Personalmøtetid og planleggingsdager er et stadig tema i SFO-Norge. Her er reglene klare; de finnes ikke. Det er altså ikke gjort noen avtaler eller vedtatt noen forskrifter knyttet til organiseringen av arbeidsåret. Med et unntak.

Kommunene eventuelt private drivere av SFO/AKS fatter beslutninger om planleggingsdager. Noen kommuner har 0 slike, f eks Oslo, mens de fleste har fem, f eks Bergen. Personalmøtetid besluttes gjerne på den enkelte skole, og den vanligste varianten er ca 1 time pr uke.

Men det finnes altså en bestemmelse med «lovs kraft» som berører ansatte uten lederansvar og tid til planlegging. I hovedavtalen er det inngått en avtale mellom kommunene og ansattes organisasjoner, SFS 2201, som påvirker hverdagen til barneveiledere over hele landet. Denne avtalen blir fornyet ved revisjon av hovedavtalen, og gjelder alle kommuner utenom Oslo. 

Avtalen fastslår at ansatte med stillingskombinasjoner innenfor SFO og annet elevrettet arbeid, skal ha sine stillinger betraktet som ett arbeidsforhold (§ 3.1). Merk deg dette!

Personale som gis ansvar for gjennomføring av aktiviteter, skal gis nødvendig tid til planlegging/tilrettelegging. Slik tilrettelegging/planleggingstid skal inngå i ukeplanene og utgjøre gjennomsnittlig minst 5 % av arbeidstiden. Planlegging/tilrettelegging skal foregå innenfor den ordinære arbeidstiden.(§3.3.2)

Legg merke til formuleringen; minst 5 % av arbeidstiden! I og med at dette skal regnes som en andel av den enkeltes totale arbeidstid, kan jo 5 % bli lite når stillingen er liten. Husk at det er personens totale stilling på skolen som er underlaget for beregningen. Hvis barneveilederen med ansvar for aktiviteter har f eks 40 % stilling i SFO og 40 % stilling som elev-assistent, skal tid til planlegging regnes av en 80 % stilling som altså medfører minst 1,5 timer pr uke (jfr SFS 2201 § 3.1).

Dermed kan man til og med løsrive en av de ansatte fra krysselisten en time eller to hver 14. dag for støvsuging av sfonett.no på jakt etter kunnskap, innsikt og gøy og moro.

Velkommen i nettet!

Les også

Trivselsamtaler: En god start for nye ansatte

I en hektisk start på skoleåret skal også nye medarbeidere finne seg til rette. Trivsel og veiledning har en avgjørende rolle. Les hvordan trivselsamtaler kan sikre en positiv begynnelse for både nye og erfarne ansatte på SFO.

Les mer >>

Ulike intervjuspørsmål

I tillegg til intervjumaler for assistent og baseleder et annet sted på sfonett, har vi her samlet et knippe ulike typer spørsmål for intervjurunden.

Les mer >>

Gleden ved å jobbe i team - tilbakemeldinger

Å gjøre hverandre gode er like viktig for barneveiledere i SFO som for fotballspillere i eliteserien. At et team fungerer godt vil ofte være avhengig av hvilken samspillkompetanse som er i teamet.

Les mer >>

Ansettelse steg for steg

Å ansette nye medarbeidere er ikke noe man gjør hver dag. For at det skal være enklere å huske alt som skal/bør skje i denne prosessen har vi laget en steg for steg liste.

Les mer >>

I beste mening - en veileder fra Datatilsynet

Datatilsynet har laget en ny veiledningshefte, "I beste mening", om håndtering av bilder av barn på internett.

Les mer >>

Langtidsfriske

I Sverige har de en klok mann, Johnny Johnsson, som vil at vi skal flytte litt oppmerksomhet for å øke trivsel og redusere fravær på arbeidsplassen.

Les mer >>

Samhold i staben

Det er viktig at ansatte opplever å bli sett og ikke minst får bekreftet sine små og store daglige suksesser. Her er en praktisk løsning rundt personalmøter som sikrer at alle bidrar.

Les mer >>

Veiledningsforum i SFO

SFO-Norge er i utvikling. Vi kommer stadig over eksempler på god praksis. I Veståsen SFO har de pedagogisk veiledningsforum.

Les mer >>

Primærkontakter i SFO

Tenkte å dele med dere alle hvordan vi på Smeaheia SFO har ordnet oss med primærkontakter. Alle barneveilederne har sin gruppe på ca 15 barn som de er primærkontakter for.

Les mer >>