Også ansatte uten lederansvar i SFO/AKS kan ha krav på tid uten barn på jobben. For den faglige utviklingen er dette viktig.

Personalmøtetid og planleggingsdager er et stadig tema i SFO-Norge. Her er reglene klare; de finnes ikke. Det er altså ikke gjort noen avtaler eller vedtatt noen forskrifter knyttet til organiseringen av arbeidsåret. Med et unntak.

Kommunene eventuelt private drivere av SFO/AKS fatter beslutninger om planleggingsdager. Noen kommuner har 0 slike, f eks Oslo, mens de fleste har fem, f eks Bergen. Personalmøtetid besluttes gjerne på den enkelte skole, og den vanligste varianten er ca 1 time pr uke.

Men det finnes altså en bestemmelse med «lovs kraft» som berører ansatte uten lederansvar og tid til planlegging. I hovedavtalen er det inngått en avtale mellom kommunene og ansattes organisasjoner, SFS 2201, som påvirker hverdagen til barneveiledere over hele landet. Denne avtalen blir fornyet ved revisjon av hovedavtalen, og gjelder alle kommuner utenom Oslo. 

Avtalen fastslår at ansatte med stillingskombinasjoner innenfor SFO og annet elevrettet arbeid, skal ha sine stillinger betraktet som ett arbeidsforhold (§ 3.1). Merk deg dette!

Personale som gis ansvar for gjennomføring av aktiviteter, skal gis nødvendig tid til planlegging/tilrettelegging. Slik tilrettelegging/planleggingstid skal inngå i ukeplanene og utgjøre gjennomsnittlig minst 5 % av arbeidstiden. Planlegging/tilrettelegging skal foregå innenfor den ordinære arbeidstiden.(§3.3.2)

Legg merke til formuleringen; minst 5 % av arbeidstiden! I og med at dette skal regnes som en andel av den enkeltes totale arbeidstid, kan jo 5 % bli lite når stillingen er liten. Husk at det er personens totale stilling på skolen som er underlaget for beregningen. Hvis barneveilederen med ansvar for aktiviteter har f eks 40 % stilling i SFO og 40 % stilling som elev-assistent, skal tid til planlegging regnes av en 80 % stilling som altså medfører minst 1,5 timer pr uke (jfr SFS 2201 § 3.1).

Dermed kan man til og med løsrive en av de ansatte fra krysselisten en time eller to hver 14. dag for støvsuging av sfonett.no på jakt etter kunnskap, innsikt og gøy og moro.

Velkommen i nettet!

Relasjonell koordinering

Det holder ikke at dine medarbeidere er flinke i sitt fag, hvis de ikke kan samarbeide.

Les mer >>

Lær deg å elske din jobb

Den mentale coach og forfatter Susanne Lötbom har nettopp gitt ut boken ”Älsk ditt arbete”. Boken handler om hvordan du selv aktivt tar tak i situasjonene og skaper din drømmejobb. Men det er ikke alltid det er mulig, og da kan være nødvendig å innse at det kan være greit å bryte opp, og finne seg en annen jobb sier forfatteren i et intervju med Chef

Les mer >>

Krysseliste og orden i sakene

Jeg farter rundt i SFO-Norge og får se varianter av krysseliste-ordninger. Noen er veldig demokratiske og barna medvirker i arbeidet med å sørge for at et viktig sikkerhetsverktøy fungerer. Er det bare jeg som skvetter..?

Les mer >>

Refleks til dine ansatte

Vi vil gjerne markere at du som leder er velsignet med reflekterte ansatte. Vi har derfor laget et refleksbånd med teksten LYSGLIMTJEGER I FARTA. Disse båndene vil vi selvsagt gjerne spre raskest mulig ut i SFO- og AKS-basene. Så i første omgang; verver du en SFO eller AKS - kommer ti refleksbånd susende i posten.

Les mer >>

I beste mening - en veileder fra Datatilsynet

Datatilsynet har laget en ny veiledningshefte, "I beste mening", om håndtering av bilder av barn på internett.

Les mer >>

Intervju assistent SFO

Her kommer forslag til intervjumal for intervju av assistent/barneveileder.

Les mer >>

Har du ansatt en klager?

Har du noen kroniske klagere der du jobber. Har du vært borti han som syns det uansett er for kaldt, for varmt, for mye vind eller for tørt?

Les mer >>

Ha-med-dag for voksne

Vittige tunger påstår at misnøyen er sterkere enn seksualdriften i landet vårt,- og noe sant er det i det. Det finnes ikke noe enklere enn å kose seg med misnøyen.

Les mer >>

Trivselskalender på SFO

Arbeidsmiljøet og kvaliteten på det vi gir barn i SFO blir bedre, og sykefraværet faller når det er tillit, rettferdighet og et godt samarbeid på arbeidsplassen. Dette kalles virksomhetens sosiale kapital, og den gjør også virksomheten bedre rustet til forandring og tåle langvarige utfordringer.

Les mer >>