Også ansatte uten lederansvar i SFO/AKS kan ha krav på tid uten barn på jobben. For den faglige utviklingen er dette viktig.

Personalmøtetid og planleggingsdager er et stadig tema i SFO-Norge. Her er reglene klare; de finnes ikke. Det er altså ikke gjort noen avtaler eller vedtatt noen forskrifter knyttet til organiseringen av arbeidsåret. Med et unntak.

Kommunene eventuelt private drivere av SFO/AKS fatter beslutninger om planleggingsdager. Noen kommuner har 0 slike, f eks Oslo, mens de fleste har fem, f eks Bergen. Personalmøtetid besluttes gjerne på den enkelte skole, og den vanligste varianten er ca 1 time pr uke.

Men det finnes altså en bestemmelse med «lovs kraft» som berører ansatte uten lederansvar og tid til planlegging. I hovedavtalen er det inngått en avtale mellom kommunene og ansattes organisasjoner, SFS 2201, som påvirker hverdagen til barneveiledere over hele landet. Denne avtalen blir fornyet ved revisjon av hovedavtalen, og gjelder alle kommuner utenom Oslo. 

Avtalen fastslår at ansatte med stillingskombinasjoner innenfor SFO og annet elevrettet arbeid, skal ha sine stillinger betraktet som ett arbeidsforhold (§ 3.1). Merk deg dette!

Personale som gis ansvar for gjennomføring av aktiviteter, skal gis nødvendig tid til planlegging/tilrettelegging. Slik tilrettelegging/planleggingstid skal inngå i ukeplanene og utgjøre gjennomsnittlig minst 5 % av arbeidstiden. Planlegging/tilrettelegging skal foregå innenfor den ordinære arbeidstiden.(§3.3.2)

Legg merke til formuleringen; minst 5 % av arbeidstiden! I og med at dette skal regnes som en andel av den enkeltes totale arbeidstid, kan jo 5 % bli lite når stillingen er liten. Husk at det er personens totale stilling på skolen som er underlaget for beregningen. Hvis barneveilederen med ansvar for aktiviteter har f eks 40 % stilling i SFO og 40 % stilling som elev-assistent, skal tid til planlegging regnes av en 80 % stilling som altså medfører minst 1,5 timer pr uke (jfr SFS 2201 § 3.1).

Dermed kan man til og med løsrive en av de ansatte fra krysselisten en time eller to hver 14. dag for støvsuging av sfonett.no på jakt etter kunnskap, innsikt og gøy og moro.

Velkommen i nettet!

Hva motiverer?

Hva er det egentlig som motiverer dine medarbeidere? Effektiv delegering og kommunikasjon er nøkkelferdighet, men du må også huske på er at ulike mennesker blir motivert av ulike faktorer.

Les mer >>

Ha-med-dag for voksne

Vittige tunger påstår at misnøyen er sterkere enn seksualdriften i landet vårt,- og noe sant er det i det. Det finnes ikke noe enklere enn å kose seg med misnøyen.

Les mer >>

Motiver hverandre - tryll med humøret

På tide å tenke over følgende: Hvis alle på din SFO er aktive i forhold til å motiver hverandre, vil resultatet bli bedre enn om man bare overlater dette ansvaret til en person

Les mer >>

Trivselskalender på SFO

Arbeidsmiljøet og kvaliteten på det vi gir barn i SFO blir bedre, og sykefraværet faller når det er tillit, rettferdighet og et godt samarbeid på arbeidsplassen. Dette kalles virksomhetens sosiale kapital, og den gjør også virksomheten bedre rustet til forandring og tåle langvarige utfordringer.

Les mer >>

Standard bekymringsmelding for offentlig ansatte

Her finner du en standard mal for bekymringsmeldinger fra barnevernet.

Les mer >>

Tittel til deg

Synes du assistent er en betegnende tittel for jobben som gjøres av de fleste ansatte i SFO? Vi synes ikke det...

Les mer >>

Har arbeidstaker krav på røykepauser?

Noen av de som røyker vil kanskje forvente at man kan ta røykepauser i løpet av arbeidsdagen. Men har de egentlig krav på det?

Les mer >>

Samarbeid med ulike mennesker i et team.

Samarbeid, så lett, så vanskelig og så spennende. Har du noen gang tenkt på at alt hadde vært så mye enklere hvis de andre bare kunne forstå deg.

Les mer >>

Taushetsplikt mellom institusjoner – en sterk historie

Jeg har hatt kombinert stilling i kommunen, med 40% i barnehage og 50% i SFO. Som barne- og ungdomsarbeider. Der fulgte jeg barn videre, fra barnehage til skole. Noe jeg syntes var helt fantastisk! Men, jeg opplevde en del vanskeligheter.

Les mer >>