Denne uken møtte jeg Carina Oustad, en av de 28 studentene som har fått plass på den nye bachelorgraden i skolefritidspedagogikk ved Universitetet i Stavanger (UIS). Hun gledet seg til å starte på studiet.

Ved hennes egen skole, Svarttjern i Oslo, deler de hennes glede og er stolte av at hun er blant de aller første som skal utdannes som skolefritidspedagog i Norge. Jeg tok en samtale med Carina om det kommende studiet og hennes rolle som AKS-leder.

"Jeg føler meg privilegert som får denne muligheten, og det er fantastisk å ha en arbeidsplass som gir meg full støtte og tilrettelegger for at jeg kan gjennomføre studiet," sier Carina. Hun forteller om en støttende leder som oppmuntrer henne til å ta denne muligheten og som mener at det vil gi et løft for hele skolen.

Carina har allerede tatt studiet i aktivitetspedagogikk i Oslo, der UIS læringsmiljøsenter hadde ansvar for innholdet. Det gav henne smaken på mer kompetanse innen fagområdet og bidro til at hun var blant de 200 som søkte den nye bachelorgraden i skolefritidspedagogikk.

"Jeg ser frem til å utvide min kunnskap og kompetanse, lære mer og skaffe meg nye erfaringer, samt utvide mitt faglige nettverk. Å delta i et studium der andre deler den samme lidenskapen for AKS/SFO som meg, gir meg stor motivasjon," deler hun entusiastisk.

Som AKS-leder er Carina en integrert del av skolens ledelse, og dette sikrer en sammenheng mellom undervisningsdelen og AKS. Hun legger stor vekt på å sette av tid til kvalitetsutvikling for AKS-ansatte. Ukentlig avsetter hun en time til utviklingsmøter med AKS-ansatte. Det er også ukentlige møter mellom lærere og assistenter. Dette gjøres for å oppnå gjensidig informasjonsdeling og forberede kommende uke. Lærerne blir også kjent med rammeplanens innhold gjennom disse faste møtepunktene. 

"Jeg trives med å være tett på barna, å tilbringe tid på basen. Å lede blir enklere når jeg også kan observere og forstå hvordan hverdagen fungerer. Jeg prøver å sette av mye tid til dette," forklarer hun.

Overgang BHG-SFO

fakta om svarttjern Skole SFO
 

30 ansatte og ca 200 barn i AKS + en byomfattende gruppe.

Organisert på tre baser

Ved Svarttjern AKS har overgangen for 60 nye 5- og 6-åringer vært forberedt allerede fra våren. Alle lærere og assistenter som skal jobbe med førsteklassingene i høst, besøkte barnehagene i vår. Slik ble de kjent med barna og kunne forberede dem på møtet med de voksne i august. Carina forklarer at hospitering og besøksdager i 5-6 barnehager er en viktig del av overgangen. I tillegg besøker AKS-leder og sosiallærer også barnehagene. "Dette er en viktig innsats som hjelper oss å kjenne barna som kommer, slik at vi kan tilrettelegge for en så god og trygg start som mulig," forklarer Carina.

Fra 7. august gjennomførte de et eget "Bli skoleklar" kurs på AKS.Kurset er utviklet av PPT i Osloskolen og gjennomføres i samarbeid med undervisningsdelen. Her blir de kjent med rutiner, skolens lokaler, uteområder og de ansatte benytter tiden til å skape grobunn for gode relasjoner.

Les mer om åpning av det nye studiet i skolefritidspedagogikk her
Støtte og tilrettelegging

Vi har gjennom rammeplanen fått en forskrift som er ambisiøs, krever ledelse og tid til utvikling. Ansvaret for at det legges til rette har skoleeier som er kommunene og rektor som er øverste leder ved skolene. Det gleder oss i Nettverket! for SFO at Carina opplever støtte fra egen ledelse. 

Innsikt gir VI-skole

Under utviklingen av den nye barneskolen med to tilbud – undervisning + fritid – oppdaget vi at det var dukket opp en ny utfordring. To personalgrupper med forskjellig bakgrunn og utdanning skulle samhandle tett om barn på småskoletrinnene. Det var nødvendig å tenke nytt.

Les mer >>

Relasjonssirkelen

Hvordan er den relasjonelle avstanden mellom deg som leder og dine medarbeidere. Kan også brukes for barneveiledere som ønsker å se på hvordan deres relasjon til barn på basen er.

Les mer >>

Ny bachelor HVL- kunnskap er nøkkelen til trygge voksne og barn

Den nye bacheloren i skolefritidspedagogikk ved HVL starter høsten 2025. Du kan søke studiet fra 1. februar og frem til 15. april. Søkere med relevant erfaring som fagbrev i barne- og ungdomsarbeid kan også søke med realkompetanse. Utdanningen er både nett- og samlingsbasert, og går over fire år som et deltidsstudium. Bacheloren tilbys på tre campus i Bergen, Sogndal og Stord.

Les mer >>

Bli med på digital fagdag 20.mai

SFO er viktig for alle barn, og kan være særlig viktig for sårbare barn. Tema for denne dagskonferansen er hvordan vi kan inkludere alle barn i SFO. Fagdagen anbefales for alle som jobber i SFO/AKS samt ledere i skole og kommuner med ansvar for barn med behov for ekstra tilrettelegging.

Les mer >>

ÅRETS BARNEVEILEDER 2023

Bjørn Helge Nerdal fra Eiganes SFO i Stavanger ble torsdag kåret til Årets barneveileder på konferansen Kvalitet i SFO som arrangeres i Tromsø.

Les mer >>

Lykke - her er oppskriften

Den er så enkel at den er rent latterlig. Dessuten for en stor del gratis og uavhengig av fysiske rammebetingelser, velvillige politikere og mange ansatte.

Les mer >>

Kan du være venner med en medarbeider?

Du behøver ikke overgi deg totalt til rollen som den ensomme ulv selv om du er leder. Det er ikke noe i veien for at du kan være venner med en medarbeider, men det krever bare at du tar noen forholdsregler.

Les mer >>

ÅRETS BARNEVEILEDER 2020 CHRIS

Årets barneveileder ble i dag kåret foran 650 deltakere på tidenes første digitale konferanse. Vi gratulerer Chris Magne Johansen ved Herøy SFO.

Les mer >>

Bygging av et positivt arbeidsmiljø: Ledelsens rolle og ansvar

En leder har ansvaret for å skape et godt arbeidsmiljø, da ledelse innebærer samspill og håndtering av mellommenneskelige relasjoner. Det er viktig at arbeidsmiljøet oppleves som trygt og godt for alle ansatte. Ofte tenker man at trivsel og tiltak for å øke trivselen er det som definerer et godt arbeidsmiljø. Men arbeidsmiljøet omfatter også planlegging, organisering og gjennomføring av arbeidet, da dette igjen påvirker de ansattes helse og produktivitet.

Les mer >>