En ny forskningsrapport angår både SFO, leksetilbudet og samfunnets opplegg for småskolebarna. Satt på spissen reiser den spørsmålet; hva er best for barnet på ettermiddagen; SFO eller mor!

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer av Nettverket! for SFO.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Møt Sofagrisene ved Korsvoll Aktivitetsskole

Livet med AKS var egentlig over for fjerdeklassingene ved Korsvoll skole i Oslo, da rektor og AKS-leder fikk en bunke søknader fra elevene om å få lov til å fortsette med skolefritidsordningen i et år til. Resultatet? Den nye avdelingen Sofagrisene.

Les mer >>

Inkluderende fellesskap

For første gang i vår snart 30-årige historie er SFO/AKS nå formelt tatt inn i felles planer med barnehage og skole. «Stortingsmelding 6 Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO» heter dokumentet som skisserer noen spennende planer og muligheter for årene fremover.

Les mer >>

Ensomhet trumfer røyking

Har du penger, kan du gi barnet ditt bedre muligheter til å etablere nettverk, vennskap, trygghet og en god balanse i livet sitt. Det er bare å spytte i og skrelle av seddelbunken.

Les mer >>

Handlingskompetanse i SFO

Samfunnsforskere av forskjellig slag, mener at den viktigste egenskapen vi kan bidra til å gi barn, er den såkalte sosiale handlingskompetansen. Det vil si evnen til å samarbeide og evnen til å forstå andres behov og opplevelser (empati).

Les mer >>

Den samiske nasjonaldagen

Den samiske nasjonaldagen markeres hvert år 6. februar, og dette skal selvfølgelig markeres i skole/SFO rundt om i landet.

Les mer >>

Foreldresamarbeid med tospråklige foreldre

I møtet med de tospråklige barna og deres familier er det viktig at personalet både setter seg inn i de kulturer barna kommer fra og er bevisst sin egen SFO's kultur og normer, og dermed hvilke krav man stiller til barn og foreldre.

Les mer >>

Populært valgfag: SFO-assistent

Valle skole i Setesdal, en 1-10-skole med 110 elever, har fått elever fra mellomtrinn og ungdomstrinn som deltar aktivt i aktiviteter for de yngste på SFO.

Les mer >>

SFO eller mor

En ny forskningsrapport angår både SFO, leksetilbudet og samfunnets opplegg for småskolebarna. Satt på spissen reiser den spørsmålet; hva er best for barnet på ettermiddagen; SFO eller mor!

Les mer >>

Vennskap er viktigst

Dannelsen av et sosialt felleskap med andre barn og voksne står sentralt i den nye rammeplanen for SFO, og hvert enkelt barn skal få en opplevelse av å høre til. Slik sørger vi for at det er trygt og godt å være på SFO.

Les mer >>