SFO/AKS bør få stadig mer oppmerksomhet. Sakte men sikkert blir det klart for beslutningstakere innenfor skole og oppvekst lokalt og i de fleste departementene og stortingspolitikere sentralt – at SFO er en nøkkel når læringsmiljøet skal utvikles.

Skal vi bli verdens beste i alle skolefag, må vi skape et trygt, varmt og inkluderende liv for elever. Skal vi redusere mobbingen, holder det ikke å flytte barn rundt omkring. Og det aller viktigste arbeidet skjer i barnehage og småskole – med å bygge grunnmuren.
Men hva skal til? Og hvordan skal vi bidra til at ressursene styres dit de gir best effekt. Det er fint å bruke 1 milliard på å reparere på ungdomsskolenivå. Men vi vil spare mye lidelse og få kraftig mye bedre effekt hvis vi setter inn energien tidligere i utdanningsløpet.

For SFO/AKS handler dette om to viktige forhold.

1. Vi må utvikle kvaliteten i arbeidet vårt, bl a gjennom enda mer målbevisst jobbing.

2. Vi må fortelle omgivelsene om nettopp kvaliteten i det vi gjør og hvorfor vi f eks gir leken stor plass og god tid.

Anne Jorun Frøseth, SFO-baseleder på Dalgård skole i Trondheim, har tatt dette siste på alvor. Hun tar sin strålende penn fatt og har greid å åpne spalter i Adresseavisen. Vi er stolte og glade over å gi deg tilgang til hennes innspill om lek og vennskap. Og takknemlige for at du finnes, Anne Jorun.                       ivar


VENNSKAP + LEK = SFO

I januar 2015 ble kvalitetsmeldingen «Gi meg en sjanse til å skinne»  presentert for ansatte i Trondheim kommune

Gi meg en sjanse til å skinne

Vi som jobber i skolefritidsordningen ønsker å utvikle en felles forståelse av kvalitet med oppmerksomhet på «hele barnet hele dagen». Å kunne leke er en kunst, og jo mer man leker desto bedre blir man til det.

I de siste årene er det blitt et stadig økende foreldrekrav om ulike tilbud og aktiviteter innenfor skolefritidstilbudet, og den gode frileken er i ferd med å miste sin viktige plass. Frilek er en arena for kreativitet og sosialt samspill under veiledning av kompetente voksne. Kunsten er å finne en god balanse mellom voksenstyrte aktiviteter og frilek. I skolefritidsordningen får man oppleve fellesskap og skape vennskap på tvers av alder og kjønn.

«Hvis én er syk, har jeg bestandig flere å leke med. Jeg har mange venner på SFO og har det artig og sånne ting», jente 8 år.

«Jeg har alltid noen å leke med hvis jeg kjeder meg, og det er alltid noe å finne på», jente 7 år.

«Det er bedre å være på SFO, hjemme sitter jeg bare på I-paden», gutt 8 år.

Frileken er en aktiv del av læringen. Det skapes gode relasjoner, og lek gir et tidlig innblikk i forhandlinger og kunnskap om hvordan demokratiet fungerer. Lekens kjennetegn er at den er frivillig, lystbetont og oftest en spontan aktivitet som barnet selv velger å delta i. God lek i trygge rammer er med på å gi barn en god selvfølelse, bekreftelse på seg selv som individ og ikke minst mestringsfølelse. Gjennom lek og samhandling med andre skaffer barn seg erfaringer, blir kreative og utvikler seg sosialt.

Som barneveiledere skal vi vise empati, skape varme, ha innlevelse og ha god kommunikasjon med barna. Det er i samhandling og i konflikter at ny forståelse og oppdagelser skjer i leken. Skolefritidsordningen er en god arena for vennskap, samhold og inkludering og er med på å forebygge mobbing.

I dagens samfunn blir barns mulighet til å styre egen fritid og egne valg begrenset. I det lange løp vil det kunne frata barnet muligheten til å utvikle evnen til å velge selv. Å være i en stram aktivitetsregi store deler av dagen, vil også bidra til at barns kreativitet styres i så stor grad at den svekkes. Barna presterer på områder som de voksne verdsetter og svarer på de voksnes krav og forventninger.

Vi ønsker oss en større voksentetthet i skolefritidsordningen, slik at vi kan videreutvikle det gode arbeidet som gjøres i Trondheim. Alle faggrupper må få kontinuerlig kompetanseheving gjennom etter- og videreutdanning. Vi må styrke den sanselige evnen, for barnet er opptatt av det nære og det lille, det uryddige. Det som lokker til oppdagelse og nysgjerrighet.

Anne Jorun Frøseth
Baseleder Dalgård SFO
og styremedlem i Utdanningsforbundet Trondheim

Les også

Språkverkstedet for barn

Vi bestemte oss for å satse offensivt på spåk-stimulering. Resultatet ble blant annet språkverkstedet.

Les mer >>

Ta ikke leken fra meg

En gruppe SFO-ledere i Lerkendal distrikt i Trondheim så forslag til statsbudsjett og stilte følgende spørsmål: Hvor blir det av barnas fritid og fokus på barnets frie lek?

Les mer >>

Trygghetsleker 2

Her kommer noen flere leker til oppvarming eller bli-kjent-med-hverandre aktivitet.

Les mer >>

Evaluering av seksårsreformen - Uten SFO?

Å evaluere seksårsreformen var på høy tid. SFO var ikke inkludert i mandatet da OsloMet fikk oppdraget. Vil det gi politikerne svar på hvordan seksårsreformen har fungert?

Les mer >>

- Barn trenger å få leke i fred!

Nettverket! for SFO jobber med media i alle kanaler og forsøker å løfte fram tema som er viktige for barns trivsel og utvikling – hele tiden med SFO/AKS som utgangspunkt. Skal vi lykkes med kvalitetsarbeidet vårt, må vi ha mor og far med på laget.

Les mer >>

LØP OG LEK

Slik husker jeg barnas lek: Ikke som en forberedelse til noe senere i livet, slik læreplaner skrevet av voksne vil. Forberedelser til skolen, til arbeidet og til fritidslivet. Nei, som en øyeblikkets manifestasjon av at livet leves her og nå og tar form av å være en kropp som er i bevegelse.

Les mer >>

«Boksen går!»

Du ser ut av vinduet en ettermiddag i august. Midt i skolegården står en 10-åring med den den ene foten på ei bøtte. Han har hendene foran øynene. To jenter på 8 og 9 år har bøyd seg ned bak kassa med strøsand. En gutt kommer frem bak uteboden og kommer seg i skjul bak søppelskuret. Hva er det som foregår?

Les mer >>

Bare lek

Leken skal fylle det vi i vår tid forbinder med barns fritid. Bakgrunnen for dette er trolig en idé om at vi kan få et mer effektivt utbytte av å la barn leke i fred, fordi barnet har iboende kvaliteter som utvikler seg gjennom ”fri” lek.

Les mer >>

Leksetilbudet evaluert

Vi følger alt som skjer rundt leksetilbudet med argusøyne. Naturligvis. Det er vår rolle. Vi ønsker å holde deg oppdatert om alt som angår SFO og AKS (aktivitetsskolen, Oslos navn på SFO).

Les mer >>