I forbindelse med Verdensdagen for psykisk helse den 10. oktober, tok Åsveien SFO i Trondheim et initiativ for å sette fokus på psykisk helse i løpet av høstferieuken på SFO. Det ble lagt opp til en hel uke fylt med aktiviteter som skulle hjelpe barna med å utforske og forstå følelser på en trygg og engasjerende måte.
Hvordan formidler man psykisk helse til barn?
For å gjøre et komplekst og ofte vanskelig tema tilgjengelig for barn i alderen 6-10 år, valgte Åsveien SFO å bruke kreative metoder som kunstprosjekter, samarbeidsleker og refleksjon rundt hverdagslige situasjoner. Dette ga barna muligheten til å uttrykke følelser og bygge relasjoner, samtidig som de fikk verktøy til å forstå og håndtere følelser.
Et viktig prosjekt med varig effekt
Gjennom hele uka har Åsveien SFO brukt ressurser fra Verdensdagen for psykisk helse sin hjemmeside, som tilbyr tips og undervisningsopplegg for å snakke med barn om følelser. Barnegruppen har vært harmonisk, og det har vært lite konflikter – noe som tyder på at dette fokuset på psykisk helse har hatt en positiv effekt. Barna har meldt tilbake at de har hatt fine dager, og flere har uttrykt begeistring for de ulike aktivitetene.
Oppstart med samling og kunstprosjekter
Uka startet med en samlingsstund der de voksne forklarte hva psykisk helse betyr, og hvor barna fikk lytte til en podkast om temaet. Engasjementet var stort, og temaet vekket tydelig interesse blant barna. Senere på dagen ble det arrangert kunstprosjekter tilpasset barnas alder. Hjertegirlandere, følelsesplakater og lykter som lyste opp i høstmørket var noen av resultatene – aktiviteter som ikke bare var morsomme, men som også ga rom for refleksjon og samtaler rundt følelser.
|
|
|
Tirsdagstur med refleksjon
Tirsdag var turdag, og før barna gikk ut, fikk de utfordringer som oppfordret til omsorg og oppmerksomhet for hverandre. De ble bedt om å legge merke til om noen gikk alene, eller om noen virket triste. Dette bidro til å styrke fellesskapet, og mange barn kom tilbake med nye venner og en følelse av å ha tatt vare på hverandre.
Samarbeid i "escaperoom"
På onsdag ble det satt opp et "escaperoom" der barna måtte samarbeide for å løse oppgaver. Her var det tydelig at alle hadde noe å bidra med, og mestringsfølelsen var stor da de til slutt kom seg gjennom oppgavene sammen. Barnas glede kunne knapt beskrives, og én utbrøt entusiastisk: "Dette er den beste SFO-dagen!"
Torsdag med vafler, hemmelig venn og gode møter
Torsdag morgen møtte de ansatte både barn og foreldre med vafler, saft og kaffe i skolegården. Dette ga en personlig og varm start på dagen, der både store og små følte seg sett. Foreldre uttrykte takknemlighet for den inkluderende atmosfæren, og mange samtaler ble delt over vaffeljernet. Senere på dagen ble konseptet "hemmelig venn" introdusert, der barna skulle være ekstra snille mot en venn de hadde trukket. Det hele ble avrundet med at barna laget kort til hverandre, som de overleverte i en høytidelig samlingsstund.
Avslutning med filmvisning
Fredagen ble avsluttet med en kinodag, der filmen Innsiden ut 2 ble vist i skolens aula. Filmen, som handler om følelsenes rolle i hverdagen, passet perfekt i en uke viet til emosjonell kompetanse, og barna fikk se hvordan ulike følelser oppstår og fungerer.
Prosjektet viste seg å være så vellykket at de ansatte på SFO planlegger å fortsette å jobbe med følelsestemaet gjennom året, om enn i mindre intensiv skala. Det er allerede planer om å gjeninnføre "hemmelig venn"-konseptet som en "hemmelig nissevenn" til jul.
Frøydis Melvold og Patricia Cody ved Åsveien SFO stor bak det inspirerende opplegget, og de håper at deres erfaringer kan være til inspirasjon for andre SFO-er som ønsker å jobbe med psykisk helse blant barn. Dette engasjementet viser hvor viktig det er å introdusere emosjonell kompetanse tidlig, og hvordan et slikt fokus kan bidra til økt trivsel og fellesskap.