I forbindelse med Verdensdagen for psykisk helse den 10. oktober, tok Åsveien SFO i Trondheim et initiativ for å sette fokus på psykisk helse i løpet av høstferieuken på SFO. Det ble lagt opp til en hel uke fylt med aktiviteter som skulle hjelpe barna med å utforske og forstå følelser på en trygg og engasjerende måte.

Hvordan formidler man psykisk helse til barn?

For å gjøre et komplekst og ofte vanskelig tema tilgjengelig for barn i alderen 6-10 år, valgte Åsveien SFO å bruke kreative metoder som kunstprosjekter, samarbeidsleker og refleksjon rundt hverdagslige situasjoner. Dette ga barna muligheten til å uttrykke følelser og bygge relasjoner, samtidig som de fikk verktøy til å forstå og håndtere følelser.

Et viktig prosjekt med varig effekt

Gjennom hele uka har Åsveien SFO brukt ressurser fra Verdensdagen for psykisk helse sin hjemmeside, som tilbyr tips og undervisningsopplegg for å snakke med barn om følelser. Barnegruppen har vært harmonisk, og det har vært lite konflikter – noe som tyder på at dette fokuset på psykisk helse har hatt en positiv effekt. Barna har meldt tilbake at de har hatt fine dager, og flere har uttrykt begeistring for de ulike aktivitetene.

Oppstart med samling og kunstprosjekter

Uka startet med en samlingsstund der de voksne forklarte hva psykisk helse betyr, og hvor barna fikk lytte til en podkast om temaet. Engasjementet var stort, og temaet vekket tydelig interesse blant barna. Senere på dagen ble det arrangert kunstprosjekter tilpasset barnas alder. Hjertegirlandere, følelsesplakater og lykter som lyste opp i høstmørket var noen av resultatene – aktiviteter som ikke bare var morsomme, men som også ga rom for refleksjon og samtaler rundt følelser.

 

 

 

Tirsdagstur med refleksjon

Tirsdag var turdag, og før barna gikk ut, fikk de utfordringer som oppfordret til omsorg og oppmerksomhet for hverandre. De ble bedt om å legge merke til om noen gikk alene, eller om noen virket triste. Dette bidro til å styrke fellesskapet, og mange barn kom tilbake med nye venner og en følelse av å ha tatt vare på hverandre.

Samarbeid i "escaperoom"

På onsdag ble det satt opp et "escaperoom" der barna måtte samarbeide for å løse oppgaver. Her var det tydelig at alle hadde noe å bidra med, og mestringsfølelsen var stor da de til slutt kom seg gjennom oppgavene sammen. Barnas glede kunne knapt beskrives, og én utbrøt entusiastisk: "Dette er den beste SFO-dagen!"

Torsdag med vafler, hemmelig venn og gode møter

Torsdag morgen møtte de ansatte både barn og foreldre med vafler, saft og kaffe i skolegården. Dette ga en personlig og varm start på dagen, der både store og små følte seg sett. Foreldre uttrykte takknemlighet for den inkluderende atmosfæren, og mange samtaler ble delt over vaffeljernet. Senere på dagen ble konseptet "hemmelig venn" introdusert, der barna skulle være ekstra snille mot en venn de hadde trukket. Det hele ble avrundet med at barna laget kort til hverandre, som de overleverte i en høytidelig samlingsstund.

Avslutning med filmvisning

Fredagen ble avsluttet med en kinodag, der filmen Innsiden ut 2 ble vist i skolens aula. Filmen, som handler om følelsenes rolle i hverdagen, passet perfekt i en uke viet til emosjonell kompetanse, og barna fikk se hvordan ulike følelser oppstår og fungerer.

Prosjektet viste seg å være så vellykket at de ansatte på SFO planlegger å fortsette å jobbe med følelsestemaet gjennom året, om enn i mindre intensiv skala. Det er allerede planer om å gjeninnføre "hemmelig venn"-konseptet som en "hemmelig nissevenn" til jul.

Frøydis Melvold og Patricia Cody ved Åsveien SFO stor bak det inspirerende opplegget, og de håper at deres erfaringer kan være til inspirasjon for andre SFO-er som ønsker å jobbe med psykisk helse blant barn. Dette engasjementet viser hvor viktig det er å introdusere emosjonell kompetanse tidlig, og hvordan et slikt fokus kan bidra til økt trivsel og fellesskap.

Klok på følelser

Ifølge Stiegler, Sinding og Greenberg, forfatterne av boka “Klok på følelser”, innebærer emosjonell kompetanse å kunne legge merke til når vi føler noe, forstå hvorfor vi føler det vi føler, kunne regulere følelser, kunne regulere følelser opp og ned, ha økt frihet til å velge om vi vil handle på de eller ikke og å kunne benytte oss av følelsene våre i livet. 

Videre viser forskning at høy emosjonell kompetanse er assosiert med økt livskvalitet, god psykisk helse, bedre relasjoner med andre mennesker og robusthet i møte med utfordringer. 

I den andre enden av skalaen viser barn som strever med følelser, mer aggresjon, utagering, mer vansker på skolen, økt sannsynlighet for psykiske helseproblemer og større vansker med relasjoner både som barn og senere som voksen.

Psykologene Stiegler og Sindig har i tillegg til boka opprettet en nettside man kan benytte seg av når man jobber med dette temaet. Hjem - Følelseskompasset (folelseskompasset.no)

Å spille skuespill for barna

Her finner du to enkle skuespill de voksne kan spille for barna. I disse er det humor som gjelder!

Les mer >>

Derfor er miljøterapeuter og miljøteam så viktige i SFO og AKS

I hverdagen møter vi på alle typer barn. Som fritidsarena må vi ivareta alle.

Les mer >>

Rapport fra en øde øy

En helt strålende SFO i en av kommunene i Norge som jobber målbevisst med utvikling og kvalitet i SFO-tilbudet har fått diagnosen; lost and gone forever…

Les mer >>

Når barn ikke tør

Angst er naturlig og er en nyttig følelse siden den forbereder oss på vanskelige og farlige situasjoner. I SFO opplever vi daglig barn som er engstelige for å prøve nye ting. Jo færre arenaer de mestrer jo større er sjansen for at de har færre lekerelasjoner.

Les mer >>

Fingra av fatet

Har du merket at dagens barn er urolige og lite utholdende? At de ofte går fra det ene tild et andre og liksom ikke fullfører det de har begynt på? Mange forteller om rastløse barn.

Les mer >>

Gladhjørnet i SFO

Ved Årlivoll SFO i Orkdal vil de synliggjøre trivsel og glede. Og det er jo det din SFO/AKS er best på. Å tilby trivsel og glede? Flott – kikk på dette.

Les mer >>

Matte i farta…

Førsteklassinger som jobbet med fysisk aktivitet, hadde 35 prosent større fremgang i matematikk, sier dansk forsker bak ny studie. Så hvis det er ønskelig med mer formell læring i SFO, bør vi kanskje ta barna med på regneturer og skravleløp.

Les mer >>

Storbasen gir roligere barn

Merkelig det der. Barn blir mindre urolige og mer konsentrert når det trengs. Helsa blir bedre. Humøret blir bedre. Og voksne får det bedre på jobben. Derfor går vi for storbasen.

Les mer >>

Snill gutt sover hele natten

Vi elsker barn – både egne og de vi møter i jobbsammenheng. Vi brenner for at barna skal få et godt liv og utvikle seg til harmoniske individer med mye lykke-kompetanse. Men; hvordan er det vi snakker om barn..?

Les mer >>