I mai snakket jeg med en SFO-leder i en stor norsk by. Hans datter Mia avslutter nå barnehagekarrieren og de hadde vært på avslutningssamtale. Der fikk de vite at Mia er god på lek.

Så bra, tenk at Mia er best på det som er viktigst sa jeg. Absolutt svarte denne SFO-lederen men han var mest opptatt av at dette sikkert var siste gang Mia ville få anerkjennelse for de ferdighetene som kreves for å være god i lek. Er det mulig tenkte jeg, høyt.

 

Lek er en like viktig del av barnas liv, som pust er for oss voksne.

 

«Lek er en like viktig del av barnas liv, som pust er for oss voksne», sier professor Kjetil Steinsholt ved NTNU.
Vi feirer i disse dager 20 års-jubileum for at 6-åringene ankom skolegården og beriket skolemiljøet slik bare 6-åringer kan. Stortingets intensjon med dette første skoleåret skulle være at "det beste fra barnehage skulle møte det beste fra skolen".
Barnehagen leverte leken og et antall førskolelærere. Skolen bød på opplæringstradisjoner. Forskerne har i flere tiår dokumentert at nettopp leken er grunnfjellet for læring, undring, nysgjerrighet og mestring hos barn. I barnehagen hadde de kompetanse på hvordan leken kan få leve godt i en omfattende læringsarena. Men hva skjedde?
På 90-tallet var Skedsmo kommune i front med en Plan for lek med noen viktige mål som skulle sikre at 6-åringene og de eldre barna på SFO fikk bruke tid og rom til leken. Det skulle legges godt til rette for bl a rollelek, regellek og konstruksjonslek.

I mai var jeg på foreldresamtale for mine to yngste barn som er åtte og 10 år. Flotte pedagoger ga et kompetent og kvalifisert bilde av trivsel og læring i klasserommet og orienterte om detaljer vi foreldre kan bidra til å forsterke hjemme. Ordet lek ble ikke nevnt én gang. Siden vi har tre barn, har vi nå erfaring fra ca 30 foreldresamtaler. Og ingen har inneholdt ordet lek.
Så ja, sannsynligvis har SFO-lederen rett. Dette var siste gang hans datter Mia fikk evaluert sine ferdigheter innen lek.
At barn trives og har evnen til å knytte vennskap er en viktig forutsetning for all annen læring. Hvilke ansatte på din skole eller SFO har kompetanse på lek? Hvem gir foreldre og barn tilbakemelding når barn er gode på lek eller setter inn tiltak for å gi leken plass i barnets liv?
Jeg drømmer på vegne av barn i skolen og på SFO. At lek-kompetansen bør være innenfor veggene i alle landets skoler. SFO kan gjerne være hovedleverandør av denne kompetansen, styrke skolen som vennskapsarena og bidra til økt læring gjennom lek. Da vil foreldresamtalen i første klasse neste år bli et møte med både kontaktlæreren og barnveilederen i SFO. I tillegg til viktig info om lesehastighet og regneferdigheter er Mia da blitt sett i leken. «Du kan være stolt av Mia, hun er god på å skille lek fra annen aktivitet. Hun kan identifisere når ting skjer på liksom, og når det skjer på ordentlig. Leken har noen ganger skjulte regler og disse er styrt av barna selv. Mia behøver fortsatt å øve på at ingen barn alene kan bestemme hvordan et tema skal utvikles. I rollelek stilles det krav til åpenhet og fleksibilitet samt god fantasi. Dette handler også om evnen til å ta andres perspektiv. Vi ser at Mia stadig utvikler disse viktige ferdighetene».
 
Vi har gitt leken og 6 åringen mye plass i nyhetsbrevet som alle medlemmer mottar i posten i disse dager. Hvis din SFO ønsker å forsterke kompetansen og fokuset på lek og SFO som vennskapsarena kan kanskje kurset LEK & LIV i SFO være inspirerende. Les mer om kurset her.

 

 

BARN OG LEK  Margreth Olin åpner årets konferanse KVALITET I SFO 2017. Der vil hun snakke om lek læring og barndom. Hun vier mye plass til 6-åringene, vi gleder oss. Meld deg på her


 

Les også

Barn og stress

”- Vi kjører til helvete på første klasse” uttaler Gideon Zlotnik, en av skandinavias fremst eksperter på stress. Hvordan virker samspillet mellom hjem, skole, sfo og fritidsaktiviteter på barn? Har SFO-ansatte et spesielt ansvar for å forebygge stress hos barn?

Les mer >>

Laminerte spill og kortstokker på SFO

Ved Bjerkelund SFO har de har laminert kortstokker og noen brettspill. Vi deler ideen med dere medlemmer.

Les mer >>

«Boksen går!»

Du ser ut av vinduet en ettermiddag i august. Midt i skolegården står en 10-åring med den den ene foten på ei bøtte. Han har hendene foran øynene. To jenter på 8 og 9 år har bøyd seg ned bak kassa med strøsand. En gutt kommer frem bak uteboden og kommer seg i skjul bak søppelskuret. Hva er det som foregår?

Les mer >>

Lek ved bordet

Bordene på SFO fungerer som viktige møteplasser for tegning, forming, spill og måltider. Utvider dere bordkulturen med ideer som inviterer til å skape kan det bli et inspirerende tilskudd til et rikt lekemiljø.

Les mer >>

Har mitt barn noen å leke med?

Du har sikkert opplevd dette. At en forelder kommer ved henting og lurer på om du har noen minutter. – Hvordan opplever du at mitt barn har det på SFO? Har det noen å leke med?

Les mer >>

Trenger du en pust i bakken

Hverdagen i SFO/AKS er preget av mye aktivitet, både organisert og ikke organisert. Men har du noen gang tenkt på at elevene ofte har lengre dager «på jobb» enn deg? Da er det faktisk lurt å legge inn noen alternative opplegg i løpet av dagen, så elevene kan få et avbrekk.

Les mer >>

Lysglimtjeger 007 i SFO

Det å være integrert i et barnefelleskap gjør at man lærer hvordan man regulerer adferden sin. Lysglimtjeger 007 med rett til vennskap og lek tar jobben.

Les mer >>

«Ditt barn er god på lek»

For en tid tilbake snakket jeg med en SFO-leder i en stor norsk by. Hans datter Mia avsluttet da barnehagekarrieren og de hadde vært på avslutningssamtale. Der fikk de vite at Mia er god på lek.

Les mer >>

Robuste barn

1 av 3 ungdommer velger å holde seg hjemme fremfor å tilbringe tid med venner. Omtrent like mange sliter med mobbing over tid. Psykiske lidelser blant ungdom øker kraftig.

Les mer >>