Vi er i gang med et nytt skoleår og fire årskull med nye barn er i farta i basene. Lett å tenke at det bare er 1.-klassingene som er «nye» hos oss – men 2.-4.-trinnsbarna har jo vært på lading og er tilbake med bredere skuldre og mye energi.

Dermed har du egentlig fire årskull rundt deg som du må bygge relasjon til. Selvsagt har du nytte av det du gjorde før sommerferien – men mye knyttet til omsorgsjobben dreier seg om ferskvare. Det er liksom utløpsdato på kjærlighet og varme.

Vi utvikler oss som mennesker først og fremst gjennom samspill med andre. Dette påvirker selvsagt alt som skjer i SFO og AKS. Og det bør også ha konsekvenser for hvordan vi jobber med barna. Når vi skal skape et inkluderende miljø rundt barna, er det viktig å jobbe med egen atferd og egne holdninger. Ikke bare på planleggingsdager og personalmøter men hele tiden, hver dag i samhandling med barn og kolleger.

 Skal du lykkes med å bidra til at alle barn i dine   base eller din SFO opplever tilhørighet og gleden   over å være en del av «stammen», må du jobbe   med grunnmuren i alt samspill med barn,   relasjonen. Vi vet det jo godt; alle barn stiller krav   til deg. Ikke formulert som en liste med punkter.   Mer som det blikket, den svingen på kroppen når   dere møtes, ja, reaksjonen på alle typer forslag   fra deg – som du registrerer hos barnet, ofte uten   å tenke mer over det. Vi kan kalle det kjemien   mellom deg og barnet.

 

Samspillet er jo enklere med noen barn enn andre. Og du har sikkert også møtt barn i jobben din du opplever som krevende. Du får liksom ikke «tak» i barnet.

Det er et beklagelig faktum at det ikke finnes noen enkle løsninger når samspillet er ekstra krevende. En relasjon hviler det tre hovedbein – trygghet, tillit og respekt. Barnet må føle seg trygg på deg, at du er en støttespiller også når det butter litt imot. Dette bidrar til å forsterke barnets tillit til deg. Og det siste og ofte mest krevende; Du må vise barnet respekt. Ikke ved å være en utydelig voksen som godtar alle sprell barnet varter opp med. Men mer som en som er nysgjerrig på barnet sterke sider og gir tydelige signaler om forventninger til barnet.

… en som er nysgjerrig på barnets sterke sider

Drivstoffet i relasjonen er omsorg, varme og kjærlighet. Drivstoffet er altså ferskvare, og du må stadig etterfylle fra din egen «tank». Det er faktisk en ganske vanlig feil - å glemme påfyll av omsorg. Særlig ekstra sårbare barn trenger dette mer enn de fleste. Når det spisser seg til og barnet f eks ikke vil høre på deg og dine innspill, er det lett å bruse med fjærene, heve stemmen og være litt tøffere. Mens behovet kanskje heller er mer omsorg, mer varme og mer kjærlighet. Vi vet fra forskning på barns atferd at barn gjerne endrer sin atferd hvis voksne endrer sin tilnærming til barnet. Du kan altså påvirke samspillet i positiv retning, gjennom å by på mer varme.

Lykke til med samspillet med barna i det kanskje aller beste skoleåret i din karriere.

Følelesesskolen: Hvordan kan vi inspirere og involvere foreldre?

Maria-Pia Gottberg kompletterer her artikkelserien Følelsesskolen med tips og ideer til hva du kan gjøre for å involvere foreldrene på SFO i arbeidet med emosjonell intelligens (EQ) og følelser.

Les mer >>

Har du tillit?

Har du tillit – ikke til Erna eller Jonas – men hos barna du jobber med? Det er helt avgjørende for din arbeidsdag, at du skaper tillit og trygghet i forholdet til barnet. Her er noen knep.

Les mer >>

Spennende SFO-samtale

For noen dager siden skjedde det noe spennende i en SFO. En samtale måte absolutt gjennomføres, det hastet og bakgrunnen var følgende; Siden i høst har barn på 1. trinn i stadig større grad kalt hverandre både det ene og det andre, langt over streken og helt uakseptabelt.

Les mer >>

Jeg kan!

Her får du en trinnvis gjennomgang av Jeg kan! metoden. I Jeg kan! metoden jobber man løsningsfokusert med barns utfordringer.

Les mer >>

Skal vi stille krav til SFO-barn?

Jeg har ei jente på åtte år som går i SFO (aktivitetsskolen). Garderoben der er trang og krever orden slik som de fleste andre garderober rundt om. Som forelder må jeg forvente at det er hennes ansvar å holde orden der, eller?

Les mer >>

TPO i SFO

En ny forskningsrapport antyder at skolesvake elever sliter mer enn før i skolen. Angår rapporten SFO? Absolutt!

Les mer >>

Teknisk knock out i 4.runde – del 2

Far hadde brukt hele verktøykassa for å få med seg Simen hjem fra SFO dagen i forveien. En sliten og fortvilet far, omringet av små tilskuere, tok beslutningen om å belønne Simen. Det var slutt på pappakreftene.

Les mer >>

Gudmundur på tur

Her får du små drypp du kan bruke i samtaler rundt bordene i basene. Det er alltid gledelig for barn å få være sammen med voksne som deg. Du kan fortelle om små, rare ting og ved middagsbordet kommer barnet med din historie fra perlebordet og foreldrene tenker; i SFO skjer det jammen mer enn innkryssing og fôring. Tekstene er også skrevet slik at barn selv kan lese dem, det er fint at SFO bidrar til å stimulere til mer lesing.

Les mer >>

Indrestyrte barn

Av og til må vi puste mellom slagene i SFO-hverdagen. Det er viktig å få tenkt seg litt om, tid til omtanke så å si. Neste gang kan du har litt tid kan du tenke på dette; Noe av målet med arbeidet i SFO er å bidra til å skape indrestyrte barn!

Les mer >>