Under årets jubileumskonferanse ble Terje overrasket da han skulle avslutte dag en av konferansen. Se videohilsen fra blant annet kunnskapsminister Tonje Brenna. VI er et nettverk, så disse gratulasjoner er til oss alle.

I 1996 etablerte Ivar Haug Nettverket! for SFO. Året etter arrangerte vi tidenes første konferanse for SFO som fikk navnet Kvalitet i SFO. Under årets konferanse som ble arrangert i Bergen ble vi tatt på senga og overrasket med gratulasjoner og hilsninger. Tusen takk, det varmet og gir energi til å fortsette å jobbe for kvalitet i SFO sammen med dere nesten 1200 som er med på laget. 

Nettverket! for SFO har tatt noen tydelige valg de 26 årene vi har eksistert

I 2002 kom Kjersti Thoresen, daværende SFO-leder ved Bestum skole, med forslaget til ny yrkestittel som erstatning for «assistent». Hennes barneveileder fokuserer på innhold og ansvar i jobben og er rene personal-tiltaket med mye motivasjon og mer anerkjennelse der den er innført. Siste søk på Google viste 35 400 treff, så et visst gjennomslag har vi fått.

I 2010 hadde vi samlet nok kunnskap om metodikk som virker i SFO-basene til å lansere begreper og verktøy under paraplyen LØFT for barn i SFO. Det ledet til boken LØFT for barn i SFO og 25 000 SFO- og AKS-ansatte på kurs eller som deltakere i prosessen LØFT er tøft i SFO de neste årene. Og søket LØFT for barn i SFO gir 230 000 treff, så et visst gjennomslag har vi fått.

I 2014 bestemte lederne i Nettverket! for SFO - Terje Wiik og Ivar Haug - å satse målrettet på å vise fram SFO/AKS som verdens beste vennskaps-arena i arbeidet med å forebygge mobbing. Innsamling av eksempler på god praksis ledet til boken SFO forebygger mobbing høsten 2016.

I 2018 fartet Terje Wiik land og strand og fjell og fjord rundt i landet vårt for å samle ssikre suksesser og gjøre dem synlige for samfunnet og selvsagt alle deltakere i Nettverket! for SFO. Innspillene fra besøk hos 246 SFO/AKS i 92 kommuner ble gitt arbeidsgruppen som jobbet med ny nasjonal rammeplan UDIR.  

Høsten 2021 fikk vi vår første nasjonale rammeplan for SFO. Terje Wiik fikk med seg Frantz Gregersen og Fagbokforlaget som resulterte i boka Rammeplan for SFO – hvordan kan vi jobbe sammen med planen?  Boka analyserer rammeplanen og byr på en rekke eksempler fra virkelighetens norske SFOer, refleksjonsspørsmål og prosesser i ledergruppa og kollegiet. Boka er en veileder uten å være en oppskrift.

I 2022 jakter Nettverket! for SFO stadig etter suksesser som vi deler med dere på www.sfonett.no. Vi kan avlese trafikktallene på sfonett.no og ser at ansatte i SFO/AKS er opptatt av sitt eget fagfelt og gjerne tar en titt inn i verdens største samling av inspirasjon og ideer for SFO-folket.

Les også

Hva er vel skolen uten SFO?

Endelig er nasjonal rammeplan for SFO publisert, og den gjelder fra 1. august 2021. Noen vil kanskje mene at dette var på høy tid, mens andre synes at en nasjonal rammeplan er unødvendig styring av noe som allerede fungerer godt på lokalt nivå.

Les mer >>

Suksessfaktor i personalgruppa: Ansvar til alle og utfyllende egenskaper

Undersøkelser i arbeidslivet viser at de fleste ansatte mest av alt ønsker seg mer ansvar i jobben sin.

Les mer >>

Del 4 Betydningen av styrket skoleledelse i SFO

I 2009 ble styrket skoleledelse innført i Stavanger kommune, og det betyr at avdelingsleder SFO skal være en del av skolens ledelse. Dette forstås og praktiseres dessverre ulikt i mange virksomheter. På Jåtten har innføring av styrket skoleledelse hatt stor betydning for SFO-basert utviklingsarbeid.

Les mer >>

PR-agenten – det er deg!

Det er bortimot tilfeldig hvilke barn som utsettes for utelukkelse og skvis – og dermed er sårbare for mobbing. Samtidig er barn med litt spesielle talenter og interesser også utsatt. Dette er barn som ikke nødvendigvis følger flokken men tar egne beslutninger og foretar egne valg på tvers av det som skjer i barnegruppen. Uansett, disse sårbare barna trenger din bistand – her & nå – uten nøling!

Les mer >>

Ny utdanning for SFO - Mat og bevegelsesglede i SFO

Nytt gratis utdanningstilbud for deg som jobber i SFO og som ønsker å lære om hvordan du kan legge til rette for mestring, fellesskapsfølelse og glede gjennom erfaringer med mat og bevegelse i SFO!

Les mer >>

Lek, læring og ikke-pedagogikk for alle – nasjonal evaluering av SFO

Denne nasjonale evalueringen av skolefritidsordningen (SFO) er gjennomført i perioden september 2017 til november 2018. I evalueringen gis en vurdering av ulike mål på kvalitet på SFO, som organisering, kompetanse, innhold og brukertilfredshet.

Les mer >>

2020 et nytt varmere år?

Dette høres kanskje ut som et nytt bidrag til klimadebatten, og muligens er det nettopp det?! Men et annet type klima enn det du først tenker på, nemlig klimaet mellom oss mennesker. Hvordan ting endrer seg i relasjoner, hvordan vi møter andre og ikke minst hvordan vi egentlig møter oss selv.

Les mer >>

Miljøterapautens rolle

Tanken om en vennskapsbase ble utviklet for å dekke behovet for en felles sosial arena for barna på Skøyen skole/AKS. Vi ønsket oss et «annerledes-rom» som skulle være en trygg base.

Les mer >>

Håndbok i SFO-arbeid

Planlegger’n for SFO er genial, se egen omtale. Den ligger alltid med inneværende uke åpen, og alle kan notere viktige (og litt uviktige) SFO-ting i den. Men vi har også en annen nyttig bok fra samme forlag; Håndbok i SFO-arbeid.

Les mer >>