På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet tilbyr ValuEd et samlingsbasert kompetansetilbud for ledere i SFO. Les mer om dette og hvordan du kan søke

 Tilbudet skal støtte ledere i å lede utviklingsarbeid og implementere rammeplanen, og i å kunne vurdere og utvikle kvaliteten i sin SFO.

Som leder i SFO stilles du ovenfor svært varierende oppgaver og en mengde ulike krav og føringer. I rammeplan for SFO ligger det føringer for blant annet kvalitet og innhold i tilbudet. SFO skal være et fellesskap og en lærende organisasjon som jevnlig vurderer og videreutvikler sin praksis. Du som leder har en viktig rolle i å veilede og legge til rette for at personalet utvikler en felles forståelse av oppdraget som er gitt i rammeplanen.? 

Hva lærer du? 

  • forståelse av rammeplanens føringer, og hva det betyr i praksis 
  • å evaluere og forbedre egen praksis 
  • veiledning av medarbeidere  
  • ledelse av utviklingsprosesser 
  • utvikling av egen ledelsespraksis 

Du vil møte noen av de fremste fagpersonene på ulike relevante tema. Erfarne mentorer som selv er ledere i SFO støtter og veileder deg gjennom hele utviklingsprosessen.  

Søknadsprosess:

  • Søkere må ha en lederrolle i SFO og det gis plass til maks to deltakere fra samme SFO.? 
  • Tilbudet har 50 plasser, og det skal beregnes 10 deltakere per landsdel (Nord-Norge, Trøndelag, Vestlandet, Østlandet, og Sørlandet).
  • Ettersom det er begrenset med plasser på dette tilbudet, vil de første kvalifiserte søkerne få tildelt plass.
  • Ved få søkere fra en landsdel kan det fylles på fra andre landsdeler ut fra venteliste? 

Les mer og meld deg på innen 21.april på www.valued.no/sfo

Sted: Clarion Hotel, Gardermoen

Utdanningsdirektoratet dekker deltakeravgift, reise og opphold.

TEMA: Kapasitetsbygging i SFO - Del 2: Fagbrev på jobb

Opplæringskontoret i Stavanger kommune har over flere år tilbudt ansatte å ta fagbrev på jobb for ufaglærte i barnehage og SFO.

Les mer >>

Bygging av et positivt arbeidsmiljø: Ledelsens rolle og ansvar

En leder har ansvaret for å skape et godt arbeidsmiljø, da ledelse innebærer samspill og håndtering av mellommenneskelige relasjoner. Det er viktig at arbeidsmiljøet oppleves som trygt og godt for alle ansatte. Ofte tenker man at trivsel og tiltak for å øke trivselen er det som definerer et godt arbeidsmiljø. Men arbeidsmiljøet omfatter også planlegging, organisering og gjennomføring av arbeidet, da dette igjen påvirker de ansattes helse og produktivitet.

Les mer >>

SFO-dag i Klepp

I Klepp kommune på Jæren er det tak i SFOfolket. Der planlegger de en SFOdag til høsten.

Les mer >>

Tre egenskaper verdsettes høyt!

Når man spør medarbeidere om hvilke egenskaper de setter høyest hos sin leder er det positiv innstilling som trekkes fram som viktigst.

Les mer >>

SFO som en lærende organisasjon

Hvordan kan SFO utvikles som en lærende organisasjon i tråd med rammeplanens krav? Ved å bygge på prinsippene fra Peter Senge og profesjonelle læringsfellesskap, kan SFO bli en arena for kontinuerlig utvikling til det beste for både barn og ansatte.

Les mer >>

SFO i Kunnskapsløftet

Kunnskapsløftet i skolen vil påvirke SFO i stor grad. Leder av Nettverket! for SFO, Ivar Haug setter søkelyset på hva som skjer med SFO i denne prosessen.

Les mer >>

Fem trinn som hjelper deg til å uttrykke deg konstruktivt

Her finner du mange utrolig gode tips for å uttrykke deg mer konstruktivt. Uheldige formuleringer kan ofte skape en unødvendig konflikt.

Les mer >>

Undervisning + SFO = skole

For rektor Colin Pritchard-Davies ved Eiganes skole i Stavanger er undervisning + SFO = skole. SFO er ikke et tillegg, men en avgjørende arena for barns læring, lek, utforsking og utvikling og et sted der fellesskap og sosial kompetanse får blomstre. Meld deg/dere på årets konferanse KVALITET I SFO 2025 og hør Colin live i Oslo sammen med over 350 i salen eller få med deg konferansen digitalt der du er. Påmeldte (fysisk eller digitalt) får også tilgang til opptak av konferansen til og med 7.januar 2026.

Les mer >>

Hvorfor hvorfor?

Hvor ofte spør du egentlig deg selv eller dine medarbeidere om hvorfor man gjør sånn eller slik? Vi snakker mye om hva som ikke går så bra og vi snakker noen ganger om hva som går bra. Men snakker vi om hvorfor det går bra?

Les mer >>