Det er bortimot tilfeldig hvilke barn som utsettes for utelukkelse og skvis – og dermed er sårbare for mobbing. Samtidig er barn med litt spesielle talenter og interesser også utsatt. Dette er barn som ikke nødvendigvis følger flokken men tar egne beslutninger og foretar egne valg på tvers av det som skjer i barnegruppen. Uansett, disse sårbare barna trenger din bistand – her & nå – uten nøling!

Det er jo helt forferdelig! Og helt uakseptabelt. At små barn i skolesamfunnet vårt skal stå opp hver morgen og føle utrygghet. Utrygghet knyttet til om det blir noen å leke med, om hun får oppleve aksept. Og kanskje kjenne på den lille smerten i mageregionen, oppleve sviktende konsentrasjon på skolepulten og sakte men sikkert miste livsgleden og de glade ropene i vilter lek med andre barn.

Det er jo helt uakseptabelt at det å være litt annerledes eller å være på galt sted til gal tid skal medføre trøbbel. Ikke bare fordi vi trenger voksne mennesker som våger og er gode på å tenke utenfor boksen men fordi et godt liv ikke handler om å være «normal». Flere ville oppleve mer lykke hvis de fikk vokse og utvikle seg med utgangspunkt i egne styrker, egne talenter, egne interesser – så lenge disse ikke rammer andre.

Enig?

I så fall har jeg et lite forslag – et innspill som kanskje er litt snodig, litt annerledes. Men hvorfor ikke?

Mange sårbare barn sliter ofte med lav status i barnegruppen. De er ikke de mest populære lekekameratene og noen av dem kommer oftere opp i små konflikter med både barn og voksne.

«Mange sårbare barn sliter ofte med lav status i barnegruppen»

Du er barneveileder i SFO/AKS og skal derfor veilede barn. Du har også en posisjon hos barna; du er voksen, du bestemmer, du har autoritet. Du har også noe verdifullt som du bærer med deg, nemlig «oppmerksomheten» du tilbyr barna. Det kan lett bli sånn at du fordeler oppmerksomheten overfor barna litt tilfeldig. Kanskje er det de populære barna, de barna som alltid gjør som de får beskjed om, som gjerne er positive til forslag du kommer med, som holder seg unna trøbbel osv – som får den positive delen av din oppmerksomhet. Den negative delen, korreksjonene & nei, havner gjerne hos barn som bryter regler, er frekke i kjeften, ikke venter på tur osv.

Og hvis sårbare barn med lav status i barnegruppen havner på minussiden hos deg også, har vi et problem. Ved at du gjentatte ganger i basen og ute gir negativ oppmerksomhet til barnet, blir det et slags signal til andre barn å følge det sporet.

Her på sfonett.no finner du flere verktøy for å jobbe med dette dilemmaet. Her er et raskt råd som jeg vet virker – og det ganske raskt.

Definer deg selv som en slags PR-agent for barnet. I veiledning av SFO’er og AKS’er har jeg god erfaring med at det dannes 2’er-team som tar oppdraget. Dette lille PR-teamet har da to oppgaver;

  1. Jakte på det som går bra med dette barnet; små situasjoner der barnet mestrer utfordringer og bidrar positivt. Det blir litt som å grave etter gull. På veien til målet må du skuffe unna en god del grus og slagg. Bruk gjerne verktøyet Lysglimtjakt hentet fra LØFT for barn. 
  2. La resultatet av jakten på god og skikkelig plass i samspillet med barnet det gjelder – men også slik at flest mulig andre barn får med seg suksessene du har funnet. Ja, ikke bare barna, kollegene dine, kontaktlærer eller mor & far kan gjerne få høre om funnene dine.

Hvordan du organiserer dette er ikke så viktig. I kursprosessen LØFT for barn i SFO Se her om kursprosessen lanserer vi riktignok en rekke forslag til løsninger. Men dette kan du løse selv ved å bruke hjerte og hjerne. Poenget er det tydelige signalet du sender barnet og barnets omgivelser.

Jeg ser at du er et barn som kan mye og har mange gode egenskaper. Jeg ser at du har omsorg for andre, at du er flinkt til å dele når dere leker og la andre få bestemme. I det siste har jeg fortalt deg hva jeg er fornøyd med og imponert over. Jeg er din støttespiller og trener i livet – du kan stole på meg!

Selv om barnet ikke bokstavelig talt tenker slik, vil din rolle som PR-agent for barnet forsterke barnets tillit til deg. En forsterket relasjon medfører at barnet oftere hører på deg og bidrar til godt samspill. Dermed blir det færre konflikter og korreksjoner.

Ser du poenget? Er du med?

SFO/AKS er en fantastisk arena for å forebygge mobbing – og totalt verdiløs uten din innsats og ditt kloke engasjement. Dermed er mulighetene nærmest ubegrensede. Lykke til!

LØFT i hverdagen

La oss gjøre et lite eksperiment. Når du har lest det neste avsnittet, stopper du å lese.

Les mer >>

Endelig fredag

For noen er det siste dag i høstferien og for andre starter høstferien denne helgen. Vi vet at dere som kloke barneveiledere utnytter slike dager til å gå på lysglimtjakt.

Les mer >>

Gutt med trøbbel

Han var kommet litt skeivt ut på skolen. Ja, egentlig var det litt krise. Hva kunne gjøres?

Les mer >>

Praksisnære bøker til SFO/AKS?

Bøkene Løft for barn i SFO og SFO forebygger mobbing skaper felles kultur for kvalitet i SFO. Flere ledere lar alle nye ansatte få en bok som god "god start". Les mer om bøkene her.

Les mer >>

Hemmelig barn på Jara SFO (fra arkivet)

Sfonett er en stor skattekiste. De fire SFOene i Åsnes kommune hadde høsten 2011 gjennomført kursprosessen LØFT for barn i SFO. På Jara skoles SFO gikk barna rundt og funderte på hvem som var ukas hemmelige barn.

Les mer >>

Mindre kjefting gir barn et bedre liv

Barn som ikke blir kjeftet på er mer åpne og tillitsfulle enn andre barn, de føler seg mer akseptert, og de får et mer positivt syn på livet.

Les mer >>

Holde-avtalen

Vi er jo opptatt av å lære barn at en avtale er en avtale. Og at avtaler må holdes. Det gjelder også når vi inngår en holdeavtale – at det er viktig å holde avtalen, altså!

Les mer >>

Han blir så sint

Ja, det hender jo det en hunn også. Men uansett kjønn har vi disse barna som sliter med å kontrollere aggresjonen rundt oss i SFO-basene, og det hender vi føler litt avmakt. Heldigvis finnes det gode råd...

Les mer >>

LØFT for en urolig gutt

Rolf er urolig. Sitter sjelden stille. Poden er ellers blid og hverken spytter, slår eller sykler på andre. Det hjelper lite når voksne ber 8-åringen være stille eller sitte rolig. Her er et forslag til hvordan du kan jobbe løsningsfokusert (LØFT for barn) med den gutten.

Les mer >>