Jeg vet ikke hvor utbredt denne misforståelsen er. Men det er helt sikkert viktig å få ryddet den av veien.

Jeg har jobbet i og med SFO i mer enn 25 år. Stadig vekk støter jeg på misforståelsen. Den kan kort beskrives som; I SFO/AKS kan voksne utføre jobben uten å veilede barn!

Det betyr altså at noen der ute – utenfor basen på jobben din – tror helt oppriktig at du bare «passer barn» eller fører «krysseliste med mildt oppsyn» eller driver med et før og etter skoletid-tilbud som kan kalles «ikke-pedagogisk».

Alle som er på innsiden av SFO skjønner at dette er riv, rav, ruskende galt. Det går faktisk ikke an å jobbe profesjonelt med barn over tid uten å tilbyd omsorg & varme, støtte & veiledning. Det er helt umulig å få til en slags harmonisk flyt i base-hverdagen uten å etablere relasjoner til barna.

Så da blir det store spørsmålet; Hvordan få ryddet denne misforståelsen av veien?

To-tre hoved-strategier tegner seg. 

  1. Gripe en ropert, klatre opp i et egnet tre nær et torg og brøle ut; Folkens, dette er en gedigen misforståelse 
  2.  Bli enda mer systematisk og tydelig i arbeidet vi gjør med barn og for barn i arbeidstiden vår
  3. Egentlig er det en tredje løsning også; nemlig å gi blanke og gjøre jobben vår i en slags boble. La folk tenke hva folk vil.

Jeg går for en kombinasjon av 1 og 2. Vi må utvikle veilednings-arbeidet vårt og bli stadig tydeligere støttespiller for barn i hverdagen – men samtidig være stolte og tydelige med å signalisere hva vi faktisk gjør og hvorfor vi velger løsningene våre. Later vi som ingenting, overser misforståelsen og jobber ufortrødent inne i boblen vår, vil det være vanskelig å skape tillit hos oppdragsgivere (foreldrene) og samarbeidspartnere (lærere, PPT, BUP osv).

Fordi hverdagen er så presset og det meste skjer i stort tempo, kan det være nyttig å ha Nettverket! for SFO. Vi er etablert nettopp for å bidra til at SFO’ene og AKS’ene i Norge får nytte og glede av hverandres løsninger og erfaringer. (AKS = Aktivitetsskolen, navnet Oslo kommune bruker på sin SFO). Vi jobber hele tiden med å utvikle SFO-praksis ved å formidle erfaringer på tvers og sette forskning og kunnskap om barn inn i en SFO-sammenheng.

Vi har til og med lansert et forslag til ny tittel; Barneveileder i SFO som erstatning for assistent, pedagogisk medarbeider, miljøarbeider osv – rett og slett fordi denne tittelen best beskriver hva som faktisk fremstår som hovedoppdraget.

 

  •   Å veilede barn, støtte og hjelpe dem gjennom de fire utrolig viktige årene i starten på skoleløpet
  • Å praktisere en pedagogikk der vi hjelper barn på plass i det sosiale livet med andre barn (og voksne) Å observere sårbarhet og sette i verk små tiltak for å bistå når det trengs
  • Å vise barn hvilke styrker de har – hva der gode på; det lille smilet når vi møtes eller å gjøre noe kreativt med nabbi-perler
  • Å være den trygge voksne havnen når fingeren er klemt i en dør eller de andre ikke vil ha henne med i leken

 

Akkurat mens jeg skriver dette tikker det inn oppslag i media om foreldre som er blitt alt for dårlig informert om SFO/AKS i forkant av barnets debut som skoleelev. Det skal ikke være mulig – sørge for å starte planleggingen av mottaket i 2017 i god tid og bli med på dugnaden for å rydde misforståelsen av veien. I SFO blir nemlig barn veiledet og støttet!

Les også

Pins med bein

Vi flagger små suksesser hos barn og gjør dem større. Så enkelt er det. Egentlig skal det holde med din oppmerksomhet, den er gull verd. Men noen ganger er det godt med litt hjelpemidler også.

Les mer >>

Følelesesskolen: Hvordan kan vi inspirere og involvere foreldre?

Maria-Pia Gottberg kompletterer her artikkelserien Følelsesskolen med tips og ideer til hva du kan gjøre for å involvere foreldrene på SFO i arbeidet med emosjonell intelligens (EQ) og følelser.

Les mer >>

Lysglimtjeger 007 i SFO

Det å være integrert i et barnefelleskap gjør at man lærer hvordan man regulerer adferden sin. Lysglimtjeger 007 med rett til vennskap og lek tar jobben.

Les mer >>

Sover du godt?

Her får du små drypp du kan bruke i samtaler rundt bordene i basene. Det er alltid gledelig for barn å få være sammen med voksne som deg. Du kan fortelle om små, rare ting og ved middagsbordet kommer barnet med din historie fra perlebordet og foreldrene tenker; i SFO skjer det jammen mer enn innkryssing og fôring.

Les mer >>

Jeg kan!

Her får du en trinnvis gjennomgang av Jeg kan! metoden. I Jeg kan! metoden jobber man løsningsfokusert med barns utfordringer.

Les mer >>

Opplevelser som setter spor

Store deler av skoledagen er også viet stillesittende og forutsigbare aktiviteter. Som en motvekt mot denne strukturerte hverdagen kan SFO/AKS tilby overraskelser og frie innfall. Hva med en «se hvor vi kommer når vi går ut av døren» tur? Voksne overser lett denne hverdagslykken. Vi har jo sett det før. For oss er det kanskje ingenting igjen å oppdage innenfor bygrensa, men dette gjelder ikke barn.

Les mer >>

Barn som utfordrer i SFO 3 - Hva gir jeg mest oppmerksomhet?

Noen barn er liksom vaksinert mot dine råd og vink, av barn gjerne kalt mas. Du gir beskjeder, du korrigerer når det er nødvendig og du smiler og ler og lokker og ber om litt samhandling.

Les mer >>

Det annerledes barnet 5 - Arbeidsglede & motivasjon

Du har ikke noe valg! Du og dine kolleger må utvikle god samhandling med alle barn. Også barn som er helt annerledes. Belønningen ved å lykkes med disse barna er helt fantastisk. Du blir en nøkkelperson i barnas liv! Dette er den femte og siste artikkelen i denne lille serien. Kanskje ser vi nå konturene av en planleggingsdag eller i alle fall underlaget for refleksjon i en eller annen sammenheng i din personalgruppe.

Les mer >>

Miljøterapautens rolle

Tanken om en vennskapsbase ble utviklet for å dekke behovet for en felles sosial arena for barna på Skøyen skole/AKS. Vi ønsket oss et «annerledes-rom» som skulle være en trygg base.

Les mer >>