Jeg vet ikke hvor utbredt denne misforståelsen er. Men det er helt sikkert viktig å få ryddet den av veien.

Jeg har jobbet i og med SFO i mer enn 25 år. Stadig vekk støter jeg på misforståelsen. Den kan kort beskrives som; I SFO/AKS kan voksne utføre jobben uten å veilede barn!

Det betyr altså at noen der ute – utenfor basen på jobben din – tror helt oppriktig at du bare «passer barn» eller fører «krysseliste med mildt oppsyn» eller driver med et før og etter skoletid-tilbud som kan kalles «ikke-pedagogisk».

Alle som er på innsiden av SFO skjønner at dette er riv, rav, ruskende galt. Det går faktisk ikke an å jobbe profesjonelt med barn over tid uten å tilbyd omsorg & varme, støtte & veiledning. Det er helt umulig å få til en slags harmonisk flyt i base-hverdagen uten å etablere relasjoner til barna.

Så da blir det store spørsmålet; Hvordan få ryddet denne misforståelsen av veien?

To-tre hoved-strategier tegner seg. 

  1. Gripe en ropert, klatre opp i et egnet tre nær et torg og brøle ut; Folkens, dette er en gedigen misforståelse 
  2.  Bli enda mer systematisk og tydelig i arbeidet vi gjør med barn og for barn i arbeidstiden vår
  3. Egentlig er det en tredje løsning også; nemlig å gi blanke og gjøre jobben vår i en slags boble. La folk tenke hva folk vil.

Jeg går for en kombinasjon av 1 og 2. Vi må utvikle veilednings-arbeidet vårt og bli stadig tydeligere støttespiller for barn i hverdagen – men samtidig være stolte og tydelige med å signalisere hva vi faktisk gjør og hvorfor vi velger løsningene våre. Later vi som ingenting, overser misforståelsen og jobber ufortrødent inne i boblen vår, vil det være vanskelig å skape tillit hos oppdragsgivere (foreldrene) og samarbeidspartnere (lærere, PPT, BUP osv).

Fordi hverdagen er så presset og det meste skjer i stort tempo, kan det være nyttig å ha Nettverket! for SFO. Vi er etablert nettopp for å bidra til at SFO’ene og AKS’ene i Norge får nytte og glede av hverandres løsninger og erfaringer. (AKS = Aktivitetsskolen, navnet Oslo kommune bruker på sin SFO). Vi jobber hele tiden med å utvikle SFO-praksis ved å formidle erfaringer på tvers og sette forskning og kunnskap om barn inn i en SFO-sammenheng.

Vi har til og med lansert et forslag til ny tittel; Barneveileder i SFO som erstatning for assistent, pedagogisk medarbeider, miljøarbeider osv – rett og slett fordi denne tittelen best beskriver hva som faktisk fremstår som hovedoppdraget.

 

  •   Å veilede barn, støtte og hjelpe dem gjennom de fire utrolig viktige årene i starten på skoleløpet
  • Å praktisere en pedagogikk der vi hjelper barn på plass i det sosiale livet med andre barn (og voksne) Å observere sårbarhet og sette i verk små tiltak for å bistå når det trengs
  • Å vise barn hvilke styrker de har – hva der gode på; det lille smilet når vi møtes eller å gjøre noe kreativt med nabbi-perler
  • Å være den trygge voksne havnen når fingeren er klemt i en dør eller de andre ikke vil ha henne med i leken

 

Akkurat mens jeg skriver dette tikker det inn oppslag i media om foreldre som er blitt alt for dårlig informert om SFO/AKS i forkant av barnets debut som skoleelev. Det skal ikke være mulig – sørge for å starte planleggingen av mottaket i 2017 i god tid og bli med på dugnaden for å rydde misforståelsen av veien. I SFO blir nemlig barn veiledet og støttet!

Hva vi sier og hva som virker

Har du noen gang opplevd at noe oppleves som noe helt annet hvis du sier det på en litt annen måte?

Les mer >>

Miljøterapautens rolle

Tanken om en vennskapsbase ble utviklet for å dekke behovet for en felles sosial arena for barna på Skøyen skole/AKS. Vi ønsket oss et «annerledes-rom» som skulle være en trygg base.

Les mer >>

Tilbud; harmoniske barn!

Vi ønsker alle det samme; å gi barn en god oppvekst som underlag for et godt liv. Enten vi er foreldre, ansatte eller begge deler – finnes det heldigvis god støtte å få underveis.

Les mer >>

Om fising, fnising og annet fjas

Mulig scene fra måltidet i SFO. Matroen blir brått avbrutt av en tydelig raaaap, fulgt av hihihihi, fssshhh, hahaha. Noen pøser på med en promp.

Les mer >>

Mestringsrommet

SFO bidrar daglig til å styrke barn. Både med tanke på skolefaglige prestasjoner men aller viktigst ved å tilby opplevelsen av å høre til og å mestre på mange små områder.

Les mer >>

Mellom kjeft og kjærlighet - 2

Hva gjør man når voksne utvikler positive følelser for noen barn og negative for andre?

Les mer >>

Barn har rett til noen å leke med!

Barnehageforum har intervjuet Berit Bae om barns medvirkning og blant annet kommet frem til at barn har rett til å ha noen å leke med! Intervjuet er et godt utgangspunkt for diskusjoner om barns medvirkning i barnehage og SFO.

Les mer >>

Viktigst i SFO

Vi fyller 20 år i år og jakter på små oppmerksomheter til våre medlemmer. Forholdet mellom voksne og barn i SFO/AKS er avgjørende for kvaliteten i tilbudet. Vi har et verktøysett til deg.

Les mer >>

Spennende SFO-samtale

For noen dager siden skjedde det noe spennende i en SFO. En samtale måte absolutt gjennomføres, det hastet og bakgrunnen var følgende; Siden i høst har barn på 1. trinn i stadig større grad kalt hverandre både det ene og det andre, langt over streken og helt uakseptabelt.

Les mer >>