Nettverket! for SFO deltok for et par uker siden på Informasjons- og innspillsmøte i regi av Utdanningsdirektoratet i forkant av den nasjonale kartleggingen av tilstanden til SFO-tilbudet.

Endelig skjer det. Ikke siden 2002 har sentrale myndigheter gjort systematiske undersøkelser om tilstanden i SFO. Riktignok ble den undersøkelsen fulgt opp med en revisjon i 2006 – men uten at dette førte til noe annet enn at statsstøtten til SFO ble avviklet av et bortimot enstemmig storting.

Alle kommuner er pålagt å ha et tilbud om SFO som gir barna omsorg og tilsyn og som sørger for at barn med funksjonshemming gis gode utviklingsvilkår. Ordningen skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos barn i 1. – 4.trinn, samt elever med særskilte behov helt opp til 7.trinn. Som det er formulert i opplæringslovens § 13-7.

Med dette som eneste rettesnor, har kommunene og skolene utformet sine SFO-tilbud over det ganske land. Det finnes få eller ingen konkrete krav til innhold eller kompetanse hos ansatte. Variasjonene innen SFO-tilbud er store, ikke bare mellom kommuner men fra bydel til bydel og skole til skole.

Et forskerteam fra NTNU Samfunnsforskning og Stockholms Universitet skal gjennom analyser av eksisterende datagrunnlag samt innsamling av ny informasjon finne ut hvordan situasjonen i SFO er. De vil dra veksler på Sveriges lange erfaring med skolefritidsordning og egen lærerutdanning for «fritidshem» og forskning på temaet.

Evalueringen i 2018 vil gi grunnlag for en ny stortingsmelding. De vil spesielt jobbe med inkludering og tilrettelegging, spesielt når det gjelder barn med særskilte behov.

I tillegg vil de vite mer om…

  • Hvordan SFO er organisert i de enkelte kommuner, og hvilket omfang tilbudet har (åpningstider, ferietilbud, etc)
  • Hva slags aktiviteter som tilbys i SFO, og med hvilken begrunnelse
  • Hvilken kompetanse de ansatte har og om de får benyttet seg av tilbud om kompetanseutvikling.
  • Hvordan SFO samarbeider med skole.
  • Hvordan SFO deltar i overgangen fra barnehage til skole.
  • Hvordan SFO samarbeider med offentlige, private og frivillige aktører.
  • Hvor fornøyd brukerne er med tilbudet og sin påvirkningskraft (foreldre og barn)
  • Hva som avgjør om barn går på SFO eller ikke (pris, kultur, kvalitet).
  • Hva slags lederfunksjon er valgt.

Nettverket! for SFO sitter i en arbeidsgruppe som skal følge, gi innspill til og kvalitetssikre denne prosessen.

Innspill og spørsmål til evalueringen kan du som medlem i Nettverket! for SFO sende til terje@sfonett.no. Vi vil ta med disse inn i fremtidige møter rundt evalueringen. Vi vil selvsagt også holde deg orientert om hvordan det går med dette viktige arbeidet.

Så, ikke nøl – vi ønsker å høre din stemme, dine synspunkter på hvordan SFO bør utvikles. 

Les også

Webinar - Evaluering av ny rammeplan for SFO

NTNU Samfunnsforskning inviterte til gratis webinar om evaluering av ny rammeplan for SFO. Se opptak av webinaret her.

Les mer >>

Nasjonal evaluering av SFO 2018

Nettverket! for SFO deltok for et par uker siden på Informasjons- og innspillsmøte i regi av Utdanningsdirektoratet i forkant av den nasjonale kartleggingen av tilstanden til SFO-tilbudet.

Les mer >>

Hva med SFO i forslag til ny opplæringslov?

Nettverket for SFO har levert høringssvar til forslag ny opplæringslov. Gode ambisjoner i stortingsmelding og utkast til nasjonal rammeplan må nå følges opp i lovverk.

Les mer >>

Har rammeplanen for SFO flyttet inn?

I dag kom sluttrapport evalueringen av de første årene med rammeplan gjort av NTNU samfunnsforskning. Rapporten gir viktig status og grunnlag for hvordan vi videre skal jobbe for å forankre planen i god praksis.

Les mer >>

Barns beste i fremtidens SFO?

Sissel Katrine Strøm er SFO-leder ved Børsa SFO i Skaun kommune. Som nabokommune til Trondheim opplever de stor befolkningsvekst. Kommunen har over tid hatt fokus på kvalitet i SFO og skapt gode resultater med de ressursene de har hatt til rådighet. Sissel er stolt over SFO. Samtidig opplever hun økte utfordringer og færre ressurser til å oppfylle disse. JA til ambisjoner for SFO men kartet må stemme med terrenget og blir barns beste ivaretatt?

Les mer >>

Gratis SFO

Statsbudsjettet for 2016 inneholder en «liten» post som heter forsøk med gratis SFO i fire byer. Da lukter vi på løsninger som kan løfte nesa ned fra gjerdet for sårbare barn.

Les mer >>

Ny nasjonal rammeplan klar!

Hva skal egentlig SFO/AKS være? I dag ble den nye nasjonale rammeplanen publisert. Samtidig er noe støtte- og veiledningsmateriell gjort tilgjengelig. Les vedtatte plan og se hva det betyr for din SFO her.

Les mer >>

Velkommen til Levre SFO

I fjor flyttet elever og ansatte inn i en helt ny skole. Se denne filmen som viser hvordan nye Levre Skole har ivaretatt SFO i de nye lokalene.

Les mer >>

Leder eller tryllekunstner?

Ny nasjonal rammeplan inneholder et fundament for å skape god kvalitet i tilbudet, og den legger føringer for en tydeligere retning for tilbudet. Det er bra at det legges opp til at tilbudet skal evalueres, slik at man har mulighet for å se om tilbudet oppfyller intensjonen. Jeg mener likevel at rammeplanen er for lite forpliktende og tydelig på hvilket fundament (i form av ressurser) som må ligge til grunn for at rammeplanen kan realiseres ved alle skolefritidsordninger.

Les mer >>