Nettverket! for SFO deltok for et par uker siden på Informasjons- og innspillsmøte i regi av Utdanningsdirektoratet i forkant av den nasjonale kartleggingen av tilstanden til SFO-tilbudet.
Endelig skjer det. Ikke siden 2002 har sentrale myndigheter gjort systematiske undersøkelser om tilstanden i SFO. Riktignok ble den undersøkelsen fulgt opp med en revisjon i 2006 – men uten at dette førte til noe annet enn at statsstøtten til SFO ble avviklet av et bortimot enstemmig storting.
Alle kommuner er pålagt å ha et tilbud om SFO som gir barna omsorg og tilsyn og som sørger for at barn med funksjonshemming gis gode utviklingsvilkår. Ordningen skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos barn i 1. – 4.trinn, samt elever med særskilte behov helt opp til 7.trinn. Som det er formulert i opplæringslovens § 13-7.
Med dette som eneste rettesnor, har kommunene og skolene utformet sine SFO-tilbud over det ganske land. Det finnes få eller ingen konkrete krav til innhold eller kompetanse hos ansatte. Variasjonene innen SFO-tilbud er store, ikke bare mellom kommuner men fra bydel til bydel og skole til skole.
Et forskerteam fra NTNU Samfunnsforskning og Stockholms Universitet skal gjennom analyser av eksisterende datagrunnlag samt innsamling av ny informasjon finne ut hvordan situasjonen i SFO er. De vil dra veksler på Sveriges lange erfaring med skolefritidsordning og egen lærerutdanning for «fritidshem» og forskning på temaet.
Evalueringen i 2018 vil gi grunnlag for en ny stortingsmelding. De vil spesielt jobbe med inkludering og tilrettelegging, spesielt når det gjelder barn med særskilte behov.
I tillegg vil de vite mer om…
- Hvordan SFO er organisert i de enkelte kommuner, og hvilket omfang tilbudet har (åpningstider, ferietilbud, etc)
- Hva slags aktiviteter som tilbys i SFO, og med hvilken begrunnelse
- Hvilken kompetanse de ansatte har og om de får benyttet seg av tilbud om kompetanseutvikling.
- Hvordan SFO samarbeider med skole.
- Hvordan SFO deltar i overgangen fra barnehage til skole.
- Hvordan SFO samarbeider med offentlige, private og frivillige aktører.
- Hvor fornøyd brukerne er med tilbudet og sin påvirkningskraft (foreldre og barn)
- Hva som avgjør om barn går på SFO eller ikke (pris, kultur, kvalitet).
- Hva slags lederfunksjon er valgt.
Nettverket! for SFO sitter i en arbeidsgruppe som skal følge, gi innspill til og kvalitetssikre denne prosessen.
Innspill og spørsmål til evalueringen kan du som medlem i Nettverket! for SFO sende til terje@sfonett.no. Vi vil ta med disse inn i fremtidige møter rundt evalueringen. Vi vil selvsagt også holde deg orientert om hvordan det går med dette viktige arbeidet.
Så, ikke nøl – vi ønsker å høre din stemme, dine synspunkter på hvordan SFO bør utvikles.