Kurset LØFT for barn gjennomføres nå i ny versjon rundt om i mange kommuner. Livsmestringsfaget er på vei inn i skolen, og i SFO-basene har dette vært hovedfag i flere tiår. Derfor handler dette skreddersydde kurset om SFO, om SFO-ansatte og om veien til bedre kvalitet.

Vi hører stadig om barn I SFO-alder som ikke stoler på støtten de får, når den konkretiseres og trappes opp. De våger ikke å ta bekreftelsene inn, er nærmest i forsvarsposisjon når rosen kommer og bare stikker av eller melder seg ut av situasjonen. Når jeg får spørsmål om dette dilemmaet svarer jeg det samme hver gang; - Vis utholdenhet, tålmodighet og tro på at det du gjør er riktig.

Utholdenhet, tålmodighet og tro på at det du gjør er riktig

Etter et LØFT-kurs fikk jeg høre historien om gutten som lette etter oppmerksomhet på det negative. 

Det var beskrevet omtrent som følger;

Da vi trappet opp lysglimjakten, særlig for litt sårbare barn, kom det en reaksjon fra en gutt som fikk mye positiv respons for sine små suksesser. Han begynte å melde fra om de små uønskede handlingene han selv var ansvarlig for. Ville liksom balansere bildet litt.

Det er flere typer reaksjoner fra barn på endret voksenatferd, f eks når vi trapper om jakten på barnets lysglimt. Og jeg tenker at det først og fremst viser at denne tilnærmingen skaper muligheter!

Et barn som reagerer slik har jo enorm nytte av voksne som rolig og systematisk viser at;

- Jo, jeg ser at du mestrer, jeg er på jakt etter dine små suksesser osv. Da blir positiv supertilbakemelding et viktig verktøy. At du bruker noen sekunder på å gjøre tilbakemeldingen personlig, beskriver hva du er fornøyd med, leverer med entusiasme og trøkk og som ferskvare og lar tilbakemeldingen få stå alene (barnet får suge på karamellen uten forurensende haler). At barnet "passer på" og melder inn feilstegene sine er jo bare kraftige tegn på medvirkning.

Gjennom metodikken i Løft for barn ønsker vi at barnet skal få utvikle seg til den beste versjonen av seg selv! Altså få ta i bruk sine muligheter. Det fordrer en raushet, toleranse og åpenhet overfor barns mange veier til god utvikling.

Ja, vi ser at mange ansatte i SFO og AKS gjør en strålende innsats for å skape robuste barn. Men det skader ikke med metodiske innspill og demonstrasjon av enkle verktøy grundig utprøvd i SFO-basene. Vi må alltid være i bevegelse for å gjøre en enda bedre jobb for barna.

 

LØFT FOR BARN i SFO/AKS

Vi tror læring og utvikling skjer best når den det gjelder opplever mestring, bekreftelser og små suksesser. Derfor har vi utviklet kursprosessen LØFT er tøft i SFO. Den inneholder to samlinger hvor alle får oppgaver som skal løses på egne baser mellom samlingene. Eget lederseminar, epostbasert veiledning og kompetansebevis til alle. Ta kontakt om du ønsker kursprosess i din SFO/AKS eller i din kommune.

terje@sfonett.no

 

 

SFO’sk ros

Vi utgjør en del av barns liv. En ganske stor del faktisk! Noen vil kanskje hevde at med stadig kortere SFO-dag, tynnes det ut litt. Men den plassen du har i barns liv blir faktisk viktigere enn noensinne.

Les mer >>

Gi oss muligheten

30 års forskning på mobbing har ikke gitt gode løsninger på problemet. I en tid med krav om effektiv læring innenfor de undervisningstimene man har til rådighet, kan det kanskje være greit å hviske SFO..?

Les mer >>

Julegave til deg eller kanskje de ansatte på SFO/AKS?

Bøkene Løft for barn i SFO og SFO forebygger mobbing kan nå bestilles for kr 100 pr stk (+porto/pakking) frem til 13.12. Les mer om bøkene her og hvordan du bestiller denne julekampanjen.

Les mer >>

LØFT for barn

Heldigvis. Nå vet vi at LØFT er tøft i SFO. Etter flere års utviklingsarbeid i SFO’er og barnehager, kan vi nå med hånden på hjertet fortelle deg at LØFT virker i SFO.

Les mer >>

LØFT i SFO - Nils

Barns medvirkning er tema her på SFOnett de to neste ukene. I dag skal vi se et eksempel på en konkret oppfølging av et barn hvor LØFT-metodikken gir medvirkning.

Les mer >>

Truende stillhet

I går møtte jeg et menneske som gjorde kraftig inntrykk på meg. Under en LØFT-veiledning i en SFO var temaet stille barn. Da kom det en hånd i været.

Les mer >>

LØFT i hverdagen

La oss gjøre et lite eksperiment. Når du har lest det neste avsnittet, stopper du å lese.

Les mer >>

Alle barn har et talent eller ti

I forbindelse med kursprosessen LØFT er tøft i SFO blir deltakerne oppfordret til å reise spørsmål og ta opp konkrete hendelser fra hverdagen i basene med faglig leder. Her er ett eksempel fra denne våren. Anine jobber med en gutt som har mye trøbbel og ber om råd.

Les mer >>

LØFT i hverdagen

La oss gjøre et lite eksperiment. Når du har lest det neste avsnittet, stopper du å lese.

Les mer >>