Før jul ble forslag til nye rammeplan for SFO lagt ut på høring. Håper dere vil lese utkastet og svare på høringen. Den har 12 spørsmål. Dere trenger ikke svare på alle spørsmålene. Bruk gjerne fritekstfeltet for å utdype synspunkter eller innspill.

Utkastet til rammeplan er utarbeidet av en rammeplangruppe med fagpersoner fra SFO, kommuner og universitet og høgskole, i samarbeid med Utdanningsdirektoratet. Underveis i arbeidet har UDIR hatt en åpen innspillsrunde, og dialog med representanter fra sektor og fagmiljøer. Nettverket! for SFO har vært bidragsyter gjennom hele prosessen. 

Nasjonal rammeplan for skolefritidsordningen (se planen)

Dette sier den nye rammeplanen om innholdet i SFO-tilbudet:

  • Lek: SFO skal legge til rette for, og inspirere til, et godt lekemiljø for alle barn. SFO har et spesielt ansvar for at barn med særskilte behov blir inkludert i lek og tilrettelagt aktivitet.
  • Kultur: SFO skal legge til rette for at barna får delta i forskjellige kunstneriske og kulturelle aktiviteter.
  • Fritidsaktiviteter: SFO skal ha et variert tilbud av fritidsaktiviteter som er tilpasset interessene og forutsetningene i barnegruppen. Aktivitetene kan tilpasses tilbudet i lokalmiljøet.
  • Fysisk aktivitet: SFO skal være en arena for daglig fysisk aktivitet som bør fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling. SFO skal legge til rette for at alle barn får delta i variert bevegelseslek og fysisk aktivitet, og bidra til aktivitetslyst. SFO bør legge vekt på aktivitetsformer som innebærer bevegelsesglede, og som oppstår i lek sammen med andre barn.
  • Mat og måltidsglede: SFO skal legge til rette for daglige måltider som gir barna grunnlag for å utvikle matglede, fellesskapsfølelse og gode helsevaner. Mat som blir servert på SFO, bør være basert på et helsefremmende kosthold og bærekraftige matvaner og forbruk og bygge på Helsedirektoratets kostråd.

– Vårt mål er å sørge for å løfte SFO-tilbudet ved å sette fleksible, men tydelige krav til innholdet. Rammeplanen skal gi rom for lokale løsninger. Det vil si at det er opp til kommunene om de ønsker å ha et styrket tilbud innenfor områder som musikk, idrett eller matlaging. Det vil også være opp til den enkelte kommune eller SFO om de ønsker å samarbeide med lokale tilbud av fritidsaktiviteter sier Guri Melby som er kunnskaps- og integreringsminister. 

Iplementering av planen?

Vi har vi viet 4 sider i vårt flunkende nye magasin SFOnett til hvordan planen er tenkte implementert. Magasinet sendes til alle medlemmer i uke 11. 

 

 

 

 

 Les mer om hva regjeringen sier om planen her

Nå sender vi en ny, nasjonal rammeplan på høring for å sikre god kvalitet på SFO-tilbudet uavhengig av hvor du bor og hvilken skole du går på

Guri Melby
Kunnskaps- og integreringsminister

 

Les også

Fremtidens SFO med barndommens egenverdi i hovedfokus.

Fra høsten 2021 får hele Norge endelig et eget felles planverk for skolefritidsordningen (SFO). Planen skal sikre den gode barndommen i SFO tiden og ha ringvirkninger i et helt liv. Det er ett etterlengtet og etterspurt planverk vi nå endelig får som beskriver verdier og innhold i SFO. Målet er at en nasjonal rammeplan skal bidra til et mer likeverdig tilbud i SFO.

Les mer >>

Årsplan i SFO – grunnlag for handling

Rammeplanen for SFO beskriver at den enkelte SFO skal utarbeide en årsplan eller en tilsvarende plan. En plan er en nøyaktig beskrivelse av framgangsmåten for å nå et fastsatt mål eller oppnå et ønsket resultat. En plan er dermed et grunnlag for handling.

Les mer >>

Barns beste i fremtidens SFO?

Sissel Katrine Strøm er SFO-leder ved Børsa SFO i Skaun kommune. Som nabokommune til Trondheim opplever de stor befolkningsvekst. Kommunen har over tid hatt fokus på kvalitet i SFO og skapt gode resultater med de ressursene de har hatt til rådighet. Sissel er stolt over SFO. Samtidig opplever hun økte utfordringer og færre ressurser til å oppfylle disse. JA til ambisjoner for SFO men kartet må stemme med terrenget og blir barns beste ivaretatt?

Les mer >>

Inspirasjon og innsikt – en samtale med Ivar Haug om lek, mestring og SFOs fremtid

Ivar Haug, mannen bak Nettverket! for SFO, har viet sitt yrkesliv til å styrke SFO som en arena for lek, fellesskap og utvikling. I denne samtalen deler han sin unike kunnskap om barneveiledning, lysglimtjakt og hvordan vi kan skape de beste rammene for barns beste i SFO/AKS. Samtalen er full av historier, refleksjoner og praktiske verktøy som vil inspirere deg i din rolle – enten du er leder eller barneveileder.

Les mer >>

Hvilke kommuner har kvalitetsplaner for SFO?

Nettverket! for SFO deltar i arbeidsgruppen nedsatt av UDIR som skal gjøre en nasjonal evaluering av SFO. Denne evalueringen vil danne grunnlaget for en ny stortingsmelding om SFO. Derfor samler vi nå en oversikt over hvilke kommuner som har en kvalitetsplan eller rammeplan for SFO.

Les mer >>

Kjære politikere: Sats på Innhold og Kvalitet i SFO!

Nylig valgte politikere, gratulerer med valget! Dere har nå blitt gitt det ærefulle oppdraget å lede kommunene våre inn i en bedre fremtid. Når dere nå begynner arbeidet med å forme kommunens vei fremover, vil vi gjerne sette et viktig tema på dagsordenen – skolefritidsordningen, bedre kjent som SFO.

Les mer >>

Pst til Kari

Vi er over 20 000 SFO- og Aks-ansatte med millioner av timers erfaring og innsikt i barns verden. Ja, sikkert milliarder. Og dette innspillet til deg dreier seg blant annet om milliarder. Men først. Vi har et lite knep vi gjerne vil dele med deg.

Les mer >>

Hvem skal jobbe i SFO?

I skyggen av store skolepolitiske debatter om læreplaner finnes det en del av skolehverdagen som fortsatt lever med lav status og lav bemanning – SFO/AKS. En sektor med ambisjoner og rammeplan, men uten rammer til å lykkes.

Les mer >>

Et jevnere utdanningsløp - høringssvar

En ekspertgruppe avga sin utredning med vurderinger av hvilke endringer som bør gjøres, for at barnehager, skoler og SFO kan bidra mer til å jevne ut sosiale forskjeller og øke den sosiale mobiliteten. Vi ønsket å gi tilbakemelding på flere av tiltakene og sendte inn vårt høringssvar innen fristen som var 30.04.24.

Les mer >>