Dette er tema på konferansen som arrangeres av Takle - foreningen for folkehelse og livsmestring. SFO er en viktig arena for å skape skolelyst og derfor ønsker vi i Nettverket! for SFO å fremsnakke denne møteplassen. Du kan delta fysisk i Stavanger eller delta digitalt.

Skolelystkonferansen er et årlig fagseminar om forutsetninger og rammer for barn og unges skolelyst, mestring og læring. Siktemålet er å være en faglig møteplass samlet rundt det lystbetonte og alle mulighetene i helse- og oppvekstsektoren. 

Årets konferanse arrangeres på Tou Scene i Stavanger 24. og 25. oktober. 

Om konferansen

Det store spørsmålet er: Hva skal til for at barn og unge har lyst til å gå på skolen?
Det tematiske hovedfokuset har vi i år valgt å legge på leken og relasjoners betydning for barn og unges læring og mestring.

Vi er skikkelig fornøyde med alle de viktige stemmene som kommer for å dele av sine innsikter i hva som skal til for at barn og unge skal få mulighet til å være deltakere i eget liv, læring og utvikling. I tillegg vil en håndfull praktikere lede ulike matnyttige workshops. 

Du vil møte svært ulike typer og stemmer, men som alle – på den ene eller andre måten, jobber for å flytte oppmerksomheten fra kontroll til autonomi og deltakelse.

Vi søker å løfte frem det selvstyrte og det lystbetonte hos barn, som viktige forutsetninger for mestring og læring. 

 I Takle er vi generelt opptatt av barn og unges opplevelse av tillit, medbestemmelse, handlingsrom og tilhørighet i sitt møte med voksne. 

Les mer om konferansen og meld deg på her

SFO i Kunnskapsløftet

Kunnskapsløftet i skolen vil påvirke SFO i stor grad. Leder av Nettverket! for SFO, Ivar Haug setter søkelyset på hva som skjer med SFO i denne prosessen.

Les mer >>

Læring i SFO – 2

En rekke kommuner har endret eller presisert mål knyttet til innhold og kvalitet i SFO. Det er helt strålende. Et tydeligere SFO-tilbud bør gi økt motivasjon både hos ansatte og barn. Men hva med det usynlige gjerdet rundt?

Les mer >>

Tre egenskaper verdsettes høyt!

Når man spør medarbeidere om hvilke egenskaper de setter høyest hos sin leder er det positiv innstilling som trekkes fram som viktigst.

Les mer >>

Miljøterapeut i SFO

Utviklingsarbeide i SFO kan også være å tenke sammensetning av personalgruppen. På Gullhaug SFO i Bærum har de ansatt en miljøterapeut.

Les mer >>

Ulike roller i HMS-arbeidet

SFO-leder bør være involvert i skolens HMS-arbeid. Her finner man nyttig informasjon om ulike sider ved dette arbeidet.

Les mer >>

Kan du være venner med en medarbeider?

Du behøver ikke overgi deg totalt til rollen som den ensomme ulv selv om du er leder. Det er ikke noe i veien for at du kan være venner med en medarbeider, men det krever bare at du tar noen forholdsregler.

Les mer >>

Nettverket! for SFO - 25 år med Kvalitet i SFO

Under årets jubileumskonferanse ble Terje overrasket da han skulle avslutte dag en av konferansen. Se videohilsen fra blant annet kunnskapsminister Tonje Brenna. VI er et nettverk, så disse gratulasjoner er til oss alle.

Les mer >>

Undervisning + SFO = skole

For rektor Colin Pritchard-Davies ved Eiganes skole i Stavanger er undervisning + SFO = skole. SFO er ikke et tillegg, men en avgjørende arena for barns læring, lek, utforsking og utvikling og et sted der fellesskap og sosial kompetanse får blomstre. Meld deg/dere på årets konferanse KVALITET I SFO 2025 og hør Colin live i Oslo sammen med over 350 i salen eller få med deg konferansen digitalt der du er. Påmeldte (fysisk eller digitalt) får også tilgang til opptak av konferansen til og med 7.januar 2026.

Les mer >>

Å knipe en kollega på fersken

LØFT (løsningsfokusert arbeidsmåte) er ikke bare for barn. Vi voksne i SFO er utrolig nok skrudd sammen på samme måte som de vi er barneveiledere for. Og det betyr at vi må være ekstra skjerpet fordi en lysglimtjakt hos en kollega er en krevende og viktig oppgave.

Les mer >>