– Et faglig, praksisnært og inspirerende pustehull for deg som jobber i SFO og AKS

Endelig er vi i gang! SFO/AKS – Livets treningsstudio er en splitter ny podkast for deg som jobber med barn i skolefritidsordningen og aktivitetsskolen. Her utforsker vi alt det viktige – og ofte oversette – arbeidet som skjer i hverdagen med barna.

I podkasten møter du Silje Bratlie, AKS-leder i Oslo, Ole Morten Hobberstad, SFO-leder i Hå kommune, og Terje Wiik, leder for Nettverket! for SFO.
Sammen løfter vi blikket og inviterer til faglige samtaler, refleksjoner og praktiske perspektiver – med hjertet i basene og beina godt plantet i hverdagen.

– Dette har jeg gledet meg enormt til, sier Terje Wiik.
– Vi er Nettverket! for SFO – med formål å samle klokskapen i fagfeltet og bidra til at den deles og utvikles. Og det er ingen tvil hos oss – løsningene som skal sikre alle barn en god barndom, lever i SFO/AKS-basene.

Silje og Ole Morten har begge gått med en podkastidé i magen i lang tid:

– For oss handler det om å snakke sammen på en måte som er nyttig for alle dere der ute – som hver dag står midt i SFO/AKS-hverdagen. Vi vil løfte fram både forskning og følelser, fag og erfaring – og hele tiden ha fokus på det som faktisk kan gjøres i praksis, sier de.

Første episode: Barndommens egenverdi

Her kan du høre podcasten men som innlogget kan du også se videoversjonen: 

SFOnett - Podcast

 I åpningsepisoden går vi rett til kjernen: Hva betyr det egentlig at barndommen har sin egenverdi? Hvordan merkes det i en hverdag full av klokkeslett, rutiner og aktiviteter?

Vi har med oss Svanaug Lunde fra Universitetet i Stavanger, som har viet mye av sitt faglige arbeid til å løfte frem barndommens egenverdi – også i utdanningen av skolefritidspedagoger.
Svanaug deler sine tanker om barnets beste, betydningen av et "positivt klima", og hvordan det høres og ser ut i en base der barndommens egenverdi får plass. Det er både konkret og inspirerende.

Positivt klima hvis du går til forskningen peker på god stemning

Svanaug Lunde
 

Vi har også spurt barn fra Allanengen SFO, Sørli SFO og Godlia AKS:

Hva betyr det å være barn? Hva er det beste med barndommen? Og hva tror du du vil huske når du blir voksen?

Deres stemmer – og refleksjonene til noen av de ansatte ved Sørli og Allanengen – minner oss på hvorfor dette temaet angår oss alle.

Episoden krydres med god praksis og hverdagsnære eksempler – fra oss selv og fra kollegaer rundt om i landet. Vi stiller spørsmål som:

  • Hvordan skaper vi eierskap til barndommens egenverdi i personalgruppa?
  • Hva kan du som leder gjøre for å løfte temaet?
  • Og: Hvordan kan en raus, fleksibel og situasjonsstyrt verktøykasse styrke barndommens egenverdi – både inne og ute?

Refleksjon i personalgruppa?

Sett dere sammen to og to, og del med hverandre:

Silje og John-Ludvig fra Sørli SFO mimrer om barndommens egenverdi i podcasten.

Bente og Ida fra Allanengen SFO lekte meste ute kan du høre i podcasten.

Hvilken lek husker du best fra din egen barndom?

Deretter reflekter sammen:

  1. Var det ute- eller innelek?
  2. Var leken du husket voksenstyrt eller selvvalgt?

Hvordan legger vi i vår base til rette for at barna får lignende opplevelser?
Hvordan bidrar dere som barneveiledere til at barndommens egenverdi får gode vekstbetingelser i hverdagen?

Barndommens egenverdi skal være et styrende prinsipp, ikke bare en pyntelig formulering.

Refleksjonsspørsmål til personalet (kilde UDIR)

  • Hva betyr det i vår SFO at barndommen har en egenverdi?
  • Hvordan tilrettelegger vi for at barna får leke – både selvvalgt og i organiserte former?
  • Hva gjør vi for at barna skal trives?
  • Hvordan balanserer vi lek, aktivitet og hvile?
  • På hvilken måte får barna påvirke sin egen hverdag hos oss?
  • Hvordan sikrer vi mestring og styrker opplevelsen av egenverd?

På UDIRs nettsider finner du flere støttemateriell og blant annet en god "filmsnutt om barns medvirkning. Vi anbefaler å ta en titt!

Ta gjerne med deg kollegaene dine inn i podkastverdenen – og bruk episodene som utgangspunkt for faglige samtaler, personalmøter eller refleksjonsøkter.
Velkommen til SFO/AKS – Livets treningsstudio – en podkast laget for deg som hver dag trener livet sammen med barna. 

Neste episoder (kommer i juni)

Episode 2:

"Foreldremøter som fenger – fra kjedelig plikt til nyttig møteplass"
To episoder om å engasjere foreldre og bygge godt samarbeid fra starten av.

Episode 2 -del 1: Ole Morten snakker med Pål Tanggård 

Hvordan lede involverende, kreative og skapende foreldremøter? Det er spørsmålet kursholder i møteledelse Pål Tanggaard vil forsøke å besvare når han dykker ned i tema sammen med Ole Morten.

Episode 2 - del 2: Ole Morten, Terje og Silje reflekterer over Pål sine innspill og kobler på egen og andres gode praksis,

Episode 3: 

"Førsteinntrykk varer – om kunsten å starte godt i SFO/AKS"

En episode om oppstart, relasjonsbygging og å skape trygghet fra dag én.

HVA SIER RAMMEPLANEN2.2 Barndommens egenverdi:
Barndommen har sin egenverdi, og SFO skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, ivareta barnas behov for omsorg og tilsyn, samtidig som det gis rik mulighet for meningsfull fritid og lek.
Barnets beste skal alltid være et grunnleggende hensyn. Barn har rett til å uttale seg om forhold som berører dem, og barnets synspunkter skal vektlegges i samsvar med alder og modenhet.
SFO skal bidra til barnas mestring og opplevelse av egenverd.

Les også

En venn er viktigst

Jeg har spurt over 20 SFO-barn hva som er viktigst i SFO. Etter å ha tenkt seg litt om svarer de fleste; - å ha en venn!

Les mer >>

På kryss og tvers-prosjektet ved Gausel SFO

Endelig kunne vi igangsette det vi planla for nesten to år siden, da pandemien naturlig nok tvang oss til å drive SFO på nye måter.

Les mer >>

Skal vi stille krav til SFO-barn?

Jeg har ei jente på åtte år som går i SFO (aktivitetsskolen). Garderoben der er trang og krever orden slik som de fleste andre garderober rundt om. Som forelder må jeg forvente at det er hennes ansvar å holde orden der, eller?

Les mer >>

Kjeft mindre - fortellinger om oppdragelse

Hva får barn kjeft for? Hvordan virker kjefting på barn? Og hvordan unngår man kjefting?

Les mer >>

Om fising, fnising og annet fjas

Mulig scene fra måltidet i SFO. Matroen blir brått avbrutt av en tydelig raaaap, fulgt av hihihihi, fssshhh, hahaha. Noen pøser på med en promp.

Les mer >>

Prat i vei

Barn trenger voksne samtalepartnere. Både som rollemodeller og ikke minst for å utvikle språket. Her er noen råd på veien mot en mer skravlete SFOhverdag.

Les mer >>

SFO trumfer alt

Ja, jeg kaller det fighten selv om det nesten høres litt krigersk ut. Barn skal være trygge på skole/SFO. Nådeløst trygge. Alltid uansett. Så derfor må vi krumme nakken og vise at vi er i posisjon til å skape et inkluderende miljø der alle barn har en eller annen plass.

Les mer >>

Makt over barn

I løpet av de siste årene har jeg gjort en oppdagelse jeg undrer meg over. Et tema som for meg er naturlig å tenke på og reflektere rundt i arbeidet med barn, kan oppleves både vanskelig og fjernt for andre i samme profesjon å snakke om. Temaet er makt.

Les mer >>

Tøyen i 100

Aktivitetsskolen på Tøyen skole har tatt noen steg på kort tid. Fra oktober 2013 har de tilbudt gratis halvdagsplass og økt antall barn fra 30 til 200

Les mer >>