6 åringene ankommer etter sommeren basene. Da vil en vellykket oppstart handle mye om hvordan du møter barn og foreldre. Her er noen gode ord som kan kan hjelpe deg på veien. Lykke til!

Det er avklart; vi får nye 1. klassinger (eller 1. trinninger som det kanskje heter nå) til høsten. Noen SFOer får fire nye, andre tar imot over 100 pyttesmå pent brukte barnehagebarn som gleder seg til opprykk. Uansett; det er helt avgjørende at skolestarten blir bra!

Vi vet at det finnes mange praktiske løsninger knyttet til mottaket av de ”nye” barna i august.

Ja, egentlig starter jo prosessen tidlig på våren mange steder med informasjonsmøte for foreldre og kanskje åpen dag i SFO og litt besøk fra barnehagene.

I litt større SFOer er det mottaks-team, voksne som har mye erfaring – som tar hånd om de minste den første tiden. Det avtales kanskje en startdato og barn/foreldre gis en ”time” den dagen med oppfølging og velkommen-prosedyre. Alt dette er viktig, ja, til og med avgjørende for at alle barn skal føle tilhørighet på skolen inklusive SFO.

Men dette innspillet handler ikke om garderobeløsninger, fadder- og modderordninger og innkjøringsfaser. Nei, dette handler om den helt enkle setningen; - Hva kan du ’a? Som gjerne må omskrives til lokal og personlig språkdrakt. Med denne lille setningen gir du et viktig signal til det nye barnet du møter for første eller tredje gang 3. august eller deromkring.

Signalet betyr omtrent dette; Jeg vet at du ikke er ”ny” – at du faktisk har levd i omtrent seks år og har øvet deg hver dag på viktige ferdigheter. De fleste nettene har du fått fred til å sove og lagre kunnskapen og erfaringene du har gjort gjennom dagen. For noen uker siden hadde du din siste uke i barnehagen. Da var du størst og eldst, du hadde full oversikt over livet i barnehagen, du visste alt om lekene som fantes der og om hvilke voksne du kunne søke trøst hos. Jeg vet at du er et barn med massevis av erfaring og viktig innsikt. Jeg gleder meg til å oppdage noe av det du kan. Jeg skal være på utkikk. Og når jeg ser noe du gjør eller sier noe som viser at du har denne klokskapen jeg ser i øynene dine, skal jeg gi deg en tydelig tilbakemelding. Du skjønner det, lille venn – at i tillegg til å være din høye beskytter, vil jeg være en voksen som viser at jeg forventer mye av deg! Jeg vil være din støttespiller, din trener i livet her på skolen.

Setningen - Hva kan du ’a? kan gjerne følges opp i praksis med å invitere barn til å bidra med sine ideer til lek og aktivitet, sin fantasi som grunnlag for den lange historien vi lager sammen på gråpapiret vi henger opp på langveggen i basen og sin spretne kropp som viser 25 måter å gå på.

Barneveilederen i SFO viser barnet respekt og omtanke og ser behovet for å spørre barnet som kommer inn porten; - Hva kan du ’a?

Flere artikler innen Fra barnehage til skole/SFO

Foreldremøter i halve august

Hei, jeg leste med glede om Kjelsås’ møte med de minste barna. Veldig bra! Jeg fikk lyst til å fortelle litt om hvordan vi på Uranienborg har mottatt førsteklassinger de siste årene.

Les mer >>

Snakkestartere skaper trygghet og trivsel

Trenger du en enkel aktivitet som bygger gode relasjoner nå i oppstarten? Inspirert av Helen Englund Dock og hennes esker med "Pest eller Kolera" har vi laget en egen liste over "snakkestartere".

Les mer >>

Bli kjent-leker

De første ukene har vi aktiviteter hvor vi legger til rette for at barna blir trygge, kjent med hverandre og de voksne, bli sett, lære navn og ikke minst ha det gøy.

Les mer >>

Mottak av førsteklassinger - og...

Mottak av nye 1. klassinger og ikke minst deres foreldre nærmer seg. Når vi hører rykter om en SFO eller AKS blir vi nysgjerrige. Når ryktene attpåtil kan dokumenteres blir det interessant for flere. Rundt Kjelsås Aktivitetsskole i Oslo svirret den positive bakpraten forrige høst. Vi ville gjerne vite hvorfor og ringte til AKS-leder Andre.

Les mer >>

God SFO-start = god skolestart

Vi har alle, både ansatte på skole og SFO, foreldre og barna selv et sterkt ønske om at skolestarten og starten på SFO-året skal bli best mulig. Selvsagt gjelder dette alle barna, men kanskje spesielt de nye som skal begynne i 1. klasse.

Les mer >>

God SFO-start for barn med ekstra behov for tilrettelegging

En god overgang fra barnehage til skole og SFO er avgjørende for alle barn, men spesielt viktig for barn som har behov for ekstra tilrettelegging. På Tau SFO har vi utviklet rutiner som sikrer at overgangen blir så smidig og trygg som mulig for disse barna. Jeg vil gjerne dele våre erfaringer i håp om å inspirere andre til å styrke sitt arbeid på dette området.

Les mer >>

Hvordan begynner man på skolen?

Det året du fyller seks skjer noe nytt og spennende! Noe du kanskje både gruer og gleder deg til.

Les mer >>

INFORMASJONSHEFTE SFO HORNNES OG ULLERØY BARNESKOLER

Ved Hornnes og Ullerøy SFO har de sammen med skolen laget et felles velkomsthefte og en video til sine skolestartere. Vi deler og applauderer!

Les mer >>

Slik skaper Hvalstad SFO trygghet og trivsel fra første dag

Hvordan tar man imot nærmere 90 seksåringer på en god måte? Midt i en byggeprosess, og i midlertidige lokaler? På Hvalstad SFO har de funnet løsninger som kombinerer struktur, varme og kreativitet. Vi har besøkt dem og fått innblikk i hvordan ferie-SFO og oppstart for 1. trinn er organisert. Her møtes barn og foresatte med både omtanke og oversikt.

Les mer >>