Hånd i hånd sett bakfra i en stille skog. En voksen og et barn. Et bilde fylt av harmoni og trygghet. Den voksne er deg – barnet er en av dem du jobber med til daglig. Såpass ja!

Først tenkte vi i Nettverket! for SFO at vi skulle jobbe for å erstatte tittelen assistent med noe bedre. Så kom forslaget fra Kjersti Thoresen og vi måtte en runde i tenkeboksen. - Barneveileder i SFO/AKS, sa Kjersti. Eventuelt Barneveileder med fagbrev. Det heter det. Nå ble det plutselig noe helt annet enn et ord, et begrep. Fordi denne tittelen beskriver temmelig presist hva jobben din egentlig går ut på. 
Vi må ta en tur til Sverige for å se dybden i dette. Der heter veiledning – handledning altså; att leda ved handen. Genialt. Da handler altså jobben din om å være tett på barnet – på sett og vis å gå med barnet. Derav bildet med paret på skogsstien. For å kunne veilede barnet må du bl a vise barnet respekt, du må kjenne barnets potensiale, barnets styrker og kunne bidra til å skape trygghet. Du fremstår som barnets støttespiller i livet på skolen – en lojalt og tydelig voksen som både forventer mye og tilbyr mye støtte når det trengs.
I en hverdag fylt med mange planer, mange praktiske og sosiale utfordringer – skal barnet finne sin plass. For de fleste barn går dette på skinner. For andre er det litt verre. Da kommer handlederen til sin rett. Du går MED barnet – styrker relasjonen til et sårbart individ som trenger alt du har å by på. Samtidig skal du håndtere de 40 øvrige barna du jobber med. Det kan lett bli tomme ord og fagre drømmer. Særlig hvis hverdagen din ikke gir tid og mulighet til refleksjon – til å tenke gjennom og drøfte med kollegene du jobber tett på; hvordan skal vi sikre oss at minst én av oss fremstår som den voksne som leder ved hånden?
Alle som har jobbet tett på barn et år eller tjue vet hvor viktig det er at barnet har tillit til deg. Og føler seg trygg på at du er der som støtte også når det blåser litt surt. Da blir det helt sikkert problematisk hvis din voksenrolle preges av at du blir en vokter. En voksen som skal passe PÅ barnet. I stedet for å være en håndleder som går MED barnet.
For å holde oss i Sverige. I 2013 hadde vi på konferansen KVALITET I SFO besøk av den svenske forfatteren Sanna Nova Emilia. Hun fortalte levende om voksenrollen og det presset vi utsettes for i basene. I boken Att lära med hjärtat (ISBN 978-91-979759-0-2) beskriver hun på side 108 hvordan hun tror barnet som utsettes for voksne voktere vil reagere. Hun ber deg sette deg inn i barnets situasjon - fritt oversatt med forfatterens tillatelse. 
Der mennesker i dine omgivelser stadig påtalte det de så som dine feil og mangler og hvordan du burde være i stedet, hvordan du burde sitte, bevege deg, føre deg, hvordan du skulle låte, hvordan du burde leke, hvordan du skulle spise, sove, tenke, mene osv.»
En ganske ubehagelig tanke, eller?
Det som ville hende med deg er at du til slutt ville resignere og slutte å høre etter fordi dine tanker og følelser ville signalisere; - Jeg kan aldri gjøre ting riktig. Hva jeg enn gjør så blir det galt.
Og i dette scenariet ville det være helt uten betydning om menneskene rundt deg egentlig mente det godt. At de ville ditt beste. Du ville slutte å høre etter rett og slett for å overleve! En ren selvoppholdelsesdrift fordi systemet ditt ikke ville takle den smertefulle opplevelsen av aldri å strekke til og ikke være god nok som den du er!
Når vi opplever oss overvåket, dømt og kontrollert blir det en helt naturlig reaksjon å distansere oss fra omgivelsene våre.»
Jeg synes dette er skremmende og presist. Kanskje vil du tenke at det er satt på spissen. Men; hva om vi bruker litt tid på et personalmøte til å drøfte;
1.     Er jeg mest vokter eller mest håndleder/veileder for barnet? Får jeg sjansen til å gå MED barnet eller presses jeg lett til å passe PÅ barnet?
2.     Skal vi prøve noen justeringer her? NB; Opplegget skreddersydd for SFO/AKS – LØFT for barn i SFO - er utviklet nettopp for å møte denne utfordringen.   

Truende stillhet

I går møtte jeg et menneske som gjorde kraftig inntrykk på meg. Under en LØFT-veiledning i en SFO var temaet stille barn. Da kom det en hånd i været.

Les mer >>

Snille og greie jenter - og gutter…

Jenter har et mye bedre forhold til sin lærer enn guttene, viser en ny studie utført ved NTNU i Trondheim. Hva er så forskerens råd til de voksne; Å jobbe med relasjonen til alle barna!

Les mer >>

Samtale med...

I januar opplevde Oslo heftige demonstrasjoner med voldelige innslag og hærverk. Det var tydelig i TV-ruten at mange av demonstrantene i front hadde bakgrunn i andre kulturer. Og mange 20. generasjons nordmenn tenkte nok; nå må VI passe på så ikke DE går helt av skaftet. Men slik tenker ikke politiet i Oslo…

Les mer >>

Praktiske SFOtriks – som funker!

Overgangen fra skole til SFO er gjennomført med hårfin kontroll på kaoset. Knekkebrødene er spist eller strødd utover gulvet, og støynivået er bare litt over ok. Matrester, fat, bestikk og serveringsutstyr til 108 barn er rydda unna, selv om vi er en mindre enn normalt. Noen er hjemme med sykt barn.

Les mer >>

Gutta på Eberg

I stadig flere SFO’er jobber personalet nå med elementene som inngår i LØFT for barn i SFO. Dette får konsekvenser for hverdagen. Noen av dem er artige…

Les mer >>

Lettleste fagartikler for SFO/AKS-folket

På sfonett.no finner du et stort antall artikler basert på styrkebasert pedagogikk. Noen av disse har vi samlet her. De fleste artiklene er skrevet inn i hverdagen i basene, med stor vekt på gjenkjennelse og opplevelse av at - Ja, dette angår meg!

Les mer >>

Villspiker på vei

De har litt intern humor i denne SFO’en, for å si det mildt. Og barn det er litt mye med kaller de villspiker. Denne historien handler om en sånn villspiker.

Les mer >>

LØFT i SFO - Nils

Barns medvirkning er tema her på SFOnett de to neste ukene. I dag skal vi se et eksempel på en konkret oppfølging av et barn hvor LØFT-metodikken gir medvirkning.

Les mer >>

Voksne stempler barn

Vi må skjerpe oss, folkens! Ikke bare SFO-folket men voksne generelt. Slutte med nedsettende karakteristikker av barn.

Les mer >>