Vi fikk nesten 100 innspill til hvem som kunne fortjene å bli kåret til Årets barneveileder. Årets vinner kommer fra Lillehammer.

Cecilie Lieng fra Søre Ål SFO

Cecilies kolleger har beskrevet henne på denne måten

«Du er positiv, har full kontroll og tar virkelig jobben din på alvor. Du kjenner alle barna og alle barna kjenner deg. Du må øve deg på å si mer nei, mens vi andre kanskje bør si litt mer ja. Du er god til å se løsninger og ingen prosjekter er for store.

Vi har noen ganger tenkt at du er gal som setter i gang med alt du gjør som forestillingene «Sirkus-SFO» og «SFO-talenter». Men du gjennomfører hver gang med strålende fornøyde barn og imponerte foreldre og kolleger.

Til og med SFO-kor har du startet. Fordi elever som ikke går på SFO også ville være med kalles det nå småskolekor. Dere opptrer ikke bare på SFO-arrangementer, men blir også leid inn andre steder som å «synge jula inn» på Maihaugen for tredje året på rad og på julegateåpningen for Lillehammer sentrum.

Det er helt klart at det kulturelle tilbudet hos oss er det du som står for. Du er en inspirasjon for oss andre, og vi er heldige som har deg med på laget!»

Kommentarer fra barna

  • Hun passer på meg, hun gir meg klemmer og holder meg i hånda.
  • Hun er så snill.
  • Hun sier nesten ja til alt.
  • Snill når andre gråter, hun trøster dem og sier med ikke-sur stemme at dette må du ikke gjøre.
  • Snill med at hun bare sier «du må ikke slå».
  • Morsom å leke med, liker å tulle.
  • Hun hjelper ofte de som blir tatt fra noe.
  • Flink til å synge.
  • Hun er flink til å flette hår.
  • Hun gir oss mange gode klemmer.
  • Hun lager masse fine ting med oss.

Cecilie om Cecilie

Jeg kom snublende inn i SFO på tiltaksplass - som en frisør som ikke tålte kjemikaliene på jobben. Men møtte SFO-leder Nina Cecilie Nordølum og inkluderende kolleger som tok vare på meg fra første dag.

Jeg elsker jobben min. Jeg føler at jeg har funnet jobben som virkelig passer for meg. Jeg får brukt min kreativitet, og mine kunnskaper fra sang og teater og min kjærlighet for barn. I 2016 avla jeg fagprøven på Søre Ål skole og er i dag baseleder på 1. trinn med 56 glade førsteklassinger.           

Når skoleåret begynner så lærer jeg meg navnene på alle barna på 2 uker. Jeg syns det er viktig når de kommer til skolen første skoledag at de blir møtt med et «hei», et smil og at jeg vet hva de heter. Da føler de seg sett og at de hører til.

Jeg syns det er viktig å se hvert enkelt barn og la dem få mulighet til å utvikle seg. Jeg har en JA- holdning til ungene, så jeg sier ja til det meste. Og sier jeg nei til noe, skal jeg kunne begrunne det for barna. 

 

 

Flere artikler innen LØFT for barn

Vetle i pluss

Jeg kjenner en niåring. Han heter Vetle og kan mye rart. Kjenner du også noen barn som kan mye rart?

Les mer >>

Gutt med trøbbel

Han var kommet litt skeivt ut på skolen. Ja, egentlig var det litt krise. Hva kunne gjøres?

Les mer >>

Julegave til deg eller kanskje de ansatte på SFO/AKS?

Bøkene Løft for barn i SFO og SFO forebygger mobbing kan nå bestilles for kr 100 pr stk (+porto/pakking) frem til 13.12. Les mer om bøkene her og hvordan du bestiller denne julekampanjen.

Les mer >>

Julegave til deg eller kanskje de ansatte på SFO/AKS?

Bøkene Løft for barn i SFO og SFO forebygger mobbing kan nå bestilles for kr 100 pr stk (+porto/pakking) frem til 13.12. Les mer om bøkene her og hvordan du bestiller denne julekampanjen.

Les mer >>

PR-agenten – det er deg!

Det er bortimot tilfeldig hvilke barn som utsettes for utelukkelse og skvis – og dermed er sårbare for mobbing. Samtidig er barn med litt spesielle talenter og interesser også utsatt. Dette er barn som ikke nødvendigvis følger flokken men tar egne beslutninger og foretar egne valg på tvers av det som skjer i barnegruppen. Uansett, disse sårbare barna trenger din bistand – her & nå – uten nøling!

Les mer >>

Voksne stempler barn

Vi må skjerpe oss, folkens! Ikke bare SFO-folket men voksne generelt. Slutte med nedsettende karakteristikker av barn.

Les mer >>

Den nye gutten

Vi har hatt lysglimtjakt på ett barn som vi har ”slitt” med i lang tid. Kanskje har vi også blitt farget av den ”kampen” vi har hatt med dette barnet. Jeg kan nevne slåing, biting, kalling både til barn og voksne. Her måtte vi gjøre noe både for barnet og oss selv.

Les mer >>

Gutt med trøbbel

Han var kommet litt skeivt ut på skolen. Ja, egentlig var det litt krise. Hva kunne gjøres?

Les mer >>

Truende stillhet

I går møtte jeg et menneske som gjorde kraftig inntrykk på meg. Under en LØFT-veiledning i en SFO var temaet stille barn. Da kom det en hånd i været.

Les mer >>