Vi fikk nesten 100 innspill til hvem som kunne fortjene å bli kåret til Årets barneveileder. Årets vinner kommer fra Lillehammer.

Cecilie Lieng fra Søre Ål SFO

Cecilies kolleger har beskrevet henne på denne måten

«Du er positiv, har full kontroll og tar virkelig jobben din på alvor. Du kjenner alle barna og alle barna kjenner deg. Du må øve deg på å si mer nei, mens vi andre kanskje bør si litt mer ja. Du er god til å se løsninger og ingen prosjekter er for store.

Vi har noen ganger tenkt at du er gal som setter i gang med alt du gjør som forestillingene «Sirkus-SFO» og «SFO-talenter». Men du gjennomfører hver gang med strålende fornøyde barn og imponerte foreldre og kolleger.

Til og med SFO-kor har du startet. Fordi elever som ikke går på SFO også ville være med kalles det nå småskolekor. Dere opptrer ikke bare på SFO-arrangementer, men blir også leid inn andre steder som å «synge jula inn» på Maihaugen for tredje året på rad og på julegateåpningen for Lillehammer sentrum.

Det er helt klart at det kulturelle tilbudet hos oss er det du som står for. Du er en inspirasjon for oss andre, og vi er heldige som har deg med på laget!»

Kommentarer fra barna

  • Hun passer på meg, hun gir meg klemmer og holder meg i hånda.
  • Hun er så snill.
  • Hun sier nesten ja til alt.
  • Snill når andre gråter, hun trøster dem og sier med ikke-sur stemme at dette må du ikke gjøre.
  • Snill med at hun bare sier «du må ikke slå».
  • Morsom å leke med, liker å tulle.
  • Hun hjelper ofte de som blir tatt fra noe.
  • Flink til å synge.
  • Hun er flink til å flette hår.
  • Hun gir oss mange gode klemmer.
  • Hun lager masse fine ting med oss.

Cecilie om Cecilie

Jeg kom snublende inn i SFO på tiltaksplass - som en frisør som ikke tålte kjemikaliene på jobben. Men møtte SFO-leder Nina Cecilie Nordølum og inkluderende kolleger som tok vare på meg fra første dag.

Jeg elsker jobben min. Jeg føler at jeg har funnet jobben som virkelig passer for meg. Jeg får brukt min kreativitet, og mine kunnskaper fra sang og teater og min kjærlighet for barn. I 2016 avla jeg fagprøven på Søre Ål skole og er i dag baseleder på 1. trinn med 56 glade førsteklassinger.           

Når skoleåret begynner så lærer jeg meg navnene på alle barna på 2 uker. Jeg syns det er viktig når de kommer til skolen første skoledag at de blir møtt med et «hei», et smil og at jeg vet hva de heter. Da føler de seg sett og at de hører til.

Jeg syns det er viktig å se hvert enkelt barn og la dem få mulighet til å utvikle seg. Jeg har en JA- holdning til ungene, så jeg sier ja til det meste. Og sier jeg nei til noe, skal jeg kunne begrunne det for barna. 

 

 

Flere artikler innen LØFT for barn

PR-agenten – det er deg!

Det er bortimot tilfeldig hvilke barn som utsettes for utelukkelse og skvis – og dermed er sårbare for mobbing. Samtidig er barn med litt spesielle talenter og interesser også utsatt. Dette er barn som ikke nødvendigvis følger flokken men tar egne beslutninger og foretar egne valg på tvers av det som skjer i barnegruppen. Uansett, disse sårbare barna trenger din bistand – her & nå – uten nøling!

Les mer >>

LØFT for barn

Heldigvis. Nå vet vi at LØFT er tøft i SFO. Etter flere års utviklingsarbeid i SFO’er og barnehager, kan vi nå med hånden på hjertet fortelle deg at LØFT virker i SFO.

Les mer >>

LØFT for en urolig gutt

Rolf er urolig. Sitter sjelden stille. Poden er ellers blid og hverken spytter, slår eller sykler på andre. Det hjelper lite når voksne ber 8-åringen være stille eller sitte rolig. Her er et forslag til hvordan du kan jobbe løsningsfokusert (LØFT for barn) med den gutten.

Les mer >>

Truende stillhet

I går møtte jeg et menneske som gjorde kraftig inntrykk på meg. Under en LØFT-veiledning i en SFO var temaet stille barn. Da kom det en hånd i været.

Les mer >>

Systemfeil? De herjer – vi splitter

Kjenner du igjen situasjonene der noen barn spiller hverandre opp og skaper litt kluss i hverdagen? Vel, du er i så fall ikke alene om det. Men hvordan takler vi disse utfordringene?

Les mer >>

LØFT i SFO - Nils

Barns medvirkning er tema her på SFOnett de to neste ukene. I dag skal vi se et eksempel på en konkret oppfølging av et barn hvor LØFT-metodikken gir medvirkning.

Les mer >>

LØFT i hverdagen

La oss gjøre et lite eksperiment. Når du har lest det neste avsnittet, stopper du å lese.

Les mer >>

Stille gutt

Trivselspraten og øve på ferdigheter er sentrale momenter i LØFT ER TØFT i SFO. I denne artikkelen får dere innblikk i metoden.

Les mer >>

Snille og greie jenter - og gutter…

Jenter har et mye bedre forhold til sin lærer enn guttene, viser en ny studie utført ved NTNU i Trondheim. Hva er så forskerens råd til de voksne; Å jobbe med relasjonen til alle barna!

Les mer >>