Organisasjonen Voksne for Barn har utviklet en ressursbank med verktøy for å styrke arbeidet med å skape et trygt og inkluderende fellesskap på SFO, spesielt ved overgangen fra barnehage til SFO.

Forebygge mobbing og utenforskap

I 2023 fikk Voksne for Barn prosjektstøtte fra Utdanningsdirektoratet til å utvikle et verktøy for å jobbe forebyggende mot utenforskap og mobbing, spesielt i arbeidet med overgangen fra barnehage til SFO.

I oppstart av prosjektperioden gjennomførte Voksne for Barn en spørreundersøkelse blant SFO’er i hele landet, i tillegg til kvalitative intervjuer med SFO-ledere, ansatte og 1. trinnselever. På bakgrunn av informasjonen og innspillene vi fikk herfra, har vi utviklet en digital ressursbank for SFO.

I 2024 gjennomførte vi en pilotering av prosjektet som fikk navnet Inkluderende SFO i samarbeid med SFO-ledere over hele landet, og tilbakemeldingene er svært positive. Det kommer frem av evalueringene at dette er et etterlengtet supplement i SFO.

Noe av det SFO-ledere og ansatte fremhever som spesielt motiverende er at ressursene er tilpasset SFO både i form av innhold, metode og tidsbruk. De uttrykker at dette gir en opplevelse av å bli anerkjent for den viktige jobben de gjør, og samtidig glede over å få tilbud om kompetanseheving som er nyttig og relevant for akkurat deres arbeid.

Noen sitater fra evalueringen:

Jeg setter pris på at tilnærmingen til opplæring og kompetanseheving av SFO ansatte tas på alvor, og at vår jobb med sosial kompetanse verdsettes.

Tusen takk for flotte forslag og tips til å heve kvaliteten på SFO

Jeg opplevde at dette var boost for opplæringa som trygg voksen.

Voksne for Barn er en ideell medlemsorganisasjon som siden 1960 har jobbet for god psykisk helse og trygge oppvekstsvilkår for alle barn i Norge.

Vår visjon er:
Trygge voksne, trygge barn

www.vfb.no

Hva er Inkluderende SFO?

Inkluderende SFO er en ressursbank for å jobbe med SFO-fellesskapet blant voksne og barn. Dette inkluderer en kompetansebank, aktiviteter som kan brukes med barna og en veileder til SFO-leder. Tiltaket omfatter også opplæring i opplegget, og tilbud om nettverkssamlinger to ganger i året.

Veilederen og kompetansebanken er verktøy til SFO-leder for å jobbe med profesjonsfellesskapet og kulturen på arbeidsplassen, spesielt med tanke på inkluderende fellesskap og tilhørighet.
Veilederen inneholder konkrete tips og råd, og støtte til SFO-leder i gjennomføring av opplæringsøktene i kompetansebanken.

Kompetansebanken

I kompetansebanken er det opplæringsøkter som kan gjennomføres med personalet, og tidsrammen er tilpasset samarbeidstiden på SFO. Det legges opp til faglig påfyll og refleksjonsoppgaver med mål om å komme frem til konkrete tiltak som kan jobbes videre med på den enkelte SFO.

Kompetansebanken er utviklet med utgangspunkt i behov og ønsker vi innhentet i oppstart av prosjektet. Temaene for opplæringsøktene ble valgt på samme grunnlag;

  • Profesjonsfellesskap og kultur på arbeidsplassen
  • Overgang fra barnehage til SFO
  • Trygge voksne (3-delt-økt)
  • Inkluderende fellesskap
  • Lekens nytteverdi og egenverdi
  • En plass for alle
  • Barns medvirkning
  • Sosial kompetanseheving mot utenforskap

Rammeplan for SFO

Ressursbanken er et godt verktøy for å jobbe med målene i Rammeplan for SFO. Ved å bruke ressursene vil man kunne jobbe systematisk, både med kompetanseheving i personalet og direkte med barna i SFO, for å nå målene i Rammeplanen.

ØNSKER DU Å VITE MER?Les mer her; https://vfb.no/inkluderende-sfo/ eller ta kontakt med prosjektkoordinator Marita Gallefoss; marita@vfb.no

Første opplæring vil være digital, onsdag 29. januar 2025 fra kl. 09.00 – 11.00. For å melde deg på må du inngå en gjensidig forpliktende avtale med Voksne for Barn.
Meld deg på

Handlingskompetanse i SFO

Samfunnsforskere av forskjellig slag, mener at den viktigste egenskapen vi kan bidra til å gi barn, er den såkalte sosiale handlingskompetansen. Det vil si evnen til å samarbeide og evnen til å forstå andres behov og opplevelser (empati).

Les mer >>

Rekorduke på Risør SFO: En uke full av mestring og moro!

Hos Risør SFO har «Rekorduke» blitt en høyt elsket tradisjon som barna ser frem til hvert år!

Les mer >>

Inkluderende fellesskap

For første gang i vår snart 30-årige historie er SFO/AKS nå formelt tatt inn i felles planer med barnehage og skole. «Stortingsmelding 6 Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO» heter dokumentet som skisserer noen spennende planer og muligheter for årene fremover.

Les mer >>

Populært valgfag: SFO-assistent

Valle skole i Setesdal, en 1-10-skole med 110 elever, har fått elever fra mellomtrinn og ungdomstrinn som deltar aktivt i aktiviteter for de yngste på SFO.

Les mer >>

SFO eller mor

En ny forskningsrapport angår både SFO, leksetilbudet og samfunnets opplegg for småskolebarna. Satt på spissen reiser den spørsmålet; hva er best for barnet på ettermiddagen; SFO eller mor!

Les mer >>

Foreldresamarbeid med tospråklige foreldre

I møtet med de tospråklige barna og deres familier er det viktig at personalet både setter seg inn i de kulturer barna kommer fra og er bevisst sin egen SFO's kultur og normer, og dermed hvilke krav man stiller til barn og foreldre.

Les mer >>

Den samiske nasjonaldagen

Den samiske nasjonaldagen markeres hvert år 6. februar, og dette skal selvfølgelig markeres i skole/SFO rundt om i landet.

Les mer >>

I januar lanseres en ny ressursbank for SFO!

Organisasjonen Voksne for Barn har utviklet en ressursbank med verktøy for å styrke arbeidet med å skape et trygt og inkluderende fellesskap på SFO, spesielt ved overgangen fra barnehage til SFO.

Les mer >>

Vennskap er viktigst

Dannelsen av et sosialt felleskap med andre barn og voksne står sentralt i den nye rammeplanen for SFO, og hvert enkelt barn skal få en opplevelse av å høre til. Slik sørger vi for at det er trygt og godt å være på SFO.

Les mer >>