Go’praten har satt sine spor i SFO-Norge. På Berg skole i Trondheim har de praktisert dette tiltaket i over fem år. Og nå er det utenkelig å droppe det.

Nettverket! for SFO har gjennom årene nedlagt et stort utviklingsarbeid for å finne veien til enda bedre kvalitet i basene. Og samlingen av verktøy og metodikk har vi gitt betegnelsen LØFT for barn i SFO. I dobbel forstand et løft for barn – som blir «løftet» og får oppleve voksne med mye kunnskap og klokskap – og for deg, fordi denne måten å jobbe på rett og slett gir mer arbeidsglede. Eller for å sitere en ansatt i Skedsmo kommune etter at hun hadde jobbet et par måneder med metodikken; - Jeg kjenner at jeg er innmari kompetent for tiden, og går ofte hjem fra jobben med et smil fordi jeg virkelig har lykkes med barn!

Tilbake til Berg skole i Trondheim og SFO-leder Inger Margrethe Moa. «Vi gjennomførte kursprosessen LØFT er tøft i SFO for snart seks år siden. Ett av tiltakene vi innførte uten å nøle var go’praten. Hos oss heter den trivselssamtalen. Og trivelig er den. Når en voksen tar med seg et barn over plassen til skolens administrasjons-fløy, er det noe viktig på gang. På et møterom ved kontorene får vi den rette stemningen med en akkurat passe varm kopp kakao. Bakgrunnen for samtalen mellom den voksne og barnet er at barnet på et eller annet vis har bidratt positivt. Sagt noe eller gjort noe, gjerne for andre, som viser at barnet er i utvikling. Ett eller flere lysglimt det er verd å gi litt ekstra oppmerksomhet.»

Inger Margrethe er en dedikert SFO-høvding. Hun har vært på banen i mange år og hele tiden vært målrettet & tydelig i kvalitetsarbeidet. «Vi bruker go’praten som et middel til å tydeliggjøre voksenrollen i SFO. Den som har en tettest relasjon til barnet, gjennomfører samtalen. I prinsippet skal alle mine ansatte kunne gjennomføre den. Alle ansatte er ansvarlig for å jakte på hendelser og formidle observasjoner som kan brukes som underlag i trivsels-samtalen. Derfor er det ofte slik at det i samtalen lyder - Eirik fortalte meg at du var så grei på fotballbanen i dag og hjalp Sondre med i leken.» 

Blant de mest sårbare barna, løftes til enhver tid minst ett barn opp som LØFT-barn i hver av basene

På Berg SFO har de klart for seg hvilke barn som er mest sårbare og dermed trenger litt ekstra omsorg og bistand. Blant disse barna løfter de til enhver tid minst ett «LØFT-barn» i hver av de tre basene. Noen ganger er det flere på samme tid, fordi de «overlapper» hverandre. Når barnet er i fasen som «LØFT-barn», trappes lysglimtjakten opp og det gjennomføres flere alvorlige samtaler med voksne der tema er barnet suksesser og nedturer er bannlyst som tema. 

Litt uti samtalen kommer spørsmålet fra den voksne; - Burde ikke flere få vite om dette?  Og fordi den voksne sitter med en laptop eller Ipad og tar notater, er veien kort til skriveren for å hente det antallet signerte brevkopier barnet har bestilt. Dermed bærer barnet med seg sin egen «opptur» - og det er observert barn som nærmest danser rundt til de viktigste voksne i skolesamfunnet med beviset på mestring. Og mamma & pappa, favorittonkelen, bestemor og bikkja skal selvsagt ha ett eksemplar.

Ett barn bestilte 12 eksemplarer av suksess-historien sin og lyste av glede ved tanken på reaksjonen fra alle viktige voksne i hennes liv som snart skulle få «brev».

Ca 70 kommuner har gjennomført prosessen LØFT for barn i SFO – også kalt LØFT er tøft i SFO. Og godt over 10 000 SFO-ansatte har fått opplæring gjennom kursprosessen og boken LØFT for barn i SFO. Vi får stadig tilbakemeldinger om at dette virker. Ikke særlig overraskende – hele lopplegget er jo skreddersydd for SFO og AKS. Heldigvis skjer det også stadig utvikling basert på erfaringer rundt omkring i SFO’ene i hele landet.

Dette begynner å likne på et nettverk – der vi i kraft av vår felles faglighet & utveksling av erfaringer – kan gi 150 000 barn et stadig bedre SFO- og AKS-tilbud. Trivelig da at Nettverket! for SFO feirer 20 års-dag til høsten og markerer det kraftfullt på vår felles samling i november – KVALITET I SFO 2016. 

Praksisnære bøker til SFO/AKS?

Bøkene Løft for barn i SFO og SFO forebygger mobbing skaper felles kultur for kvalitet i SFO. Flere ledere lar alle nye ansatte få en bok som god "god start". Les mer om bøkene her.

Les mer >>

Regelen om oppmerksomhet

Jeg er helt sikker på at du kjenner regelen om oppmerksomhet. Den preger hverdagen din så sterkt at du må forholde deg til den nesten hele tiden. Regelen lyder; barn etterspør oppmerksomhet.

Les mer >>

Alle barn har et talent eller ti

I forbindelse med kursprosessen LØFT er tøft i SFO blir deltakerne oppfordret til å reise spørsmål og ta opp konkrete hendelser fra hverdagen i basene med faglig leder. Her er ett eksempel fra denne våren. Anine jobber med en gutt som har mye trøbbel og ber om råd.

Les mer >>

Systemfeil? De herjer – vi splitter

Kjenner du igjen situasjonene der noen barn spiller hverandre opp og skaper litt kluss i hverdagen? Vel, du er i så fall ikke alene om det. Men hvordan takler vi disse utfordringene?

Les mer >>

Gutt med trøbbel

Han var kommet litt skeivt ut på skolen. Ja, egentlig var det litt krise. Hva kunne gjøres?

Les mer >>

Vetle i pluss

Jeg kjenner en niåring. Han heter Vetle og kan mye rart. Kjenner du også noen barn som kan mye rart?

Les mer >>

Hvis du tenker…

Et lite innspill til et personalmøte eller til litt fundering mens du sykler eller steker fiskekaker.

Les mer >>

Gutt med trøbbel

Han var kommet litt skeivt ut på skolen. Ja, egentlig var det litt krise. Hva kunne gjøres?

Les mer >>

Snille og greie jenter - og gutter…

Jenter har et mye bedre forhold til sin lærer enn guttene, viser en ny studie utført ved NTNU i Trondheim. Hva er så forskerens råd til de voksne; Å jobbe med relasjonen til alle barna!

Les mer >>