Go’praten har satt sine spor i SFO-Norge. På Berg skole i Trondheim har de praktisert dette tiltaket i over fem år. Og nå er det utenkelig å droppe det.

Nettverket! for SFO har gjennom årene nedlagt et stort utviklingsarbeid for å finne veien til enda bedre kvalitet i basene. Og samlingen av verktøy og metodikk har vi gitt betegnelsen LØFT for barn i SFO. I dobbel forstand et løft for barn – som blir «løftet» og får oppleve voksne med mye kunnskap og klokskap – og for deg, fordi denne måten å jobbe på rett og slett gir mer arbeidsglede. Eller for å sitere en ansatt i Skedsmo kommune etter at hun hadde jobbet et par måneder med metodikken; - Jeg kjenner at jeg er innmari kompetent for tiden, og går ofte hjem fra jobben med et smil fordi jeg virkelig har lykkes med barn!

Tilbake til Berg skole i Trondheim og SFO-leder Inger Margrethe Moa. «Vi gjennomførte kursprosessen LØFT er tøft i SFO for snart seks år siden. Ett av tiltakene vi innførte uten å nøle var go’praten. Hos oss heter den trivselssamtalen. Og trivelig er den. Når en voksen tar med seg et barn over plassen til skolens administrasjons-fløy, er det noe viktig på gang. På et møterom ved kontorene får vi den rette stemningen med en akkurat passe varm kopp kakao. Bakgrunnen for samtalen mellom den voksne og barnet er at barnet på et eller annet vis har bidratt positivt. Sagt noe eller gjort noe, gjerne for andre, som viser at barnet er i utvikling. Ett eller flere lysglimt det er verd å gi litt ekstra oppmerksomhet.»

Inger Margrethe er en dedikert SFO-høvding. Hun har vært på banen i mange år og hele tiden vært målrettet & tydelig i kvalitetsarbeidet. «Vi bruker go’praten som et middel til å tydeliggjøre voksenrollen i SFO. Den som har en tettest relasjon til barnet, gjennomfører samtalen. I prinsippet skal alle mine ansatte kunne gjennomføre den. Alle ansatte er ansvarlig for å jakte på hendelser og formidle observasjoner som kan brukes som underlag i trivsels-samtalen. Derfor er det ofte slik at det i samtalen lyder - Eirik fortalte meg at du var så grei på fotballbanen i dag og hjalp Sondre med i leken.» 

Blant de mest sårbare barna, løftes til enhver tid minst ett barn opp som LØFT-barn i hver av basene

På Berg SFO har de klart for seg hvilke barn som er mest sårbare og dermed trenger litt ekstra omsorg og bistand. Blant disse barna løfter de til enhver tid minst ett «LØFT-barn» i hver av de tre basene. Noen ganger er det flere på samme tid, fordi de «overlapper» hverandre. Når barnet er i fasen som «LØFT-barn», trappes lysglimtjakten opp og det gjennomføres flere alvorlige samtaler med voksne der tema er barnet suksesser og nedturer er bannlyst som tema. 

Litt uti samtalen kommer spørsmålet fra den voksne; - Burde ikke flere få vite om dette?  Og fordi den voksne sitter med en laptop eller Ipad og tar notater, er veien kort til skriveren for å hente det antallet signerte brevkopier barnet har bestilt. Dermed bærer barnet med seg sin egen «opptur» - og det er observert barn som nærmest danser rundt til de viktigste voksne i skolesamfunnet med beviset på mestring. Og mamma & pappa, favorittonkelen, bestemor og bikkja skal selvsagt ha ett eksemplar.

Ett barn bestilte 12 eksemplarer av suksess-historien sin og lyste av glede ved tanken på reaksjonen fra alle viktige voksne i hennes liv som snart skulle få «brev».

Ca 70 kommuner har gjennomført prosessen LØFT for barn i SFO – også kalt LØFT er tøft i SFO. Og godt over 10 000 SFO-ansatte har fått opplæring gjennom kursprosessen og boken LØFT for barn i SFO. Vi får stadig tilbakemeldinger om at dette virker. Ikke særlig overraskende – hele lopplegget er jo skreddersydd for SFO og AKS. Heldigvis skjer det også stadig utvikling basert på erfaringer rundt omkring i SFO’ene i hele landet.

Dette begynner å likne på et nettverk – der vi i kraft av vår felles faglighet & utveksling av erfaringer – kan gi 150 000 barn et stadig bedre SFO- og AKS-tilbud. Trivelig da at Nettverket! for SFO feirer 20 års-dag til høsten og markerer det kraftfullt på vår felles samling i november – KVALITET I SFO 2016. 

Lettleste fagartikler for SFO/AKS-folket

På sfonett.no finner du et stort antall artikler basert på styrkebasert pedagogikk. Noen av disse har vi samlet her. De fleste artiklene er skrevet inn i hverdagen i basene, med stor vekt på gjenkjennelse og opplevelse av at - Ja, dette angår meg!

Les mer >>

Systemfeil? De herjer – vi splitter

Kjenner du igjen situasjonene der noen barn spiller hverandre opp og skaper litt kluss i hverdagen? Vel, du er i så fall ikke alene om det. Men hvordan takler vi disse utfordringene?

Les mer >>

Mellom kjeft og kjærlighet -1

Alle barn i SFO er forskjellige. Heldigvis. Men hva gjør man når voksne utvikler positive følelser for noen barn og negative for andre? Inntrykk fra barnehagen som kan brukes i SFO...

Les mer >>

SFO’sk ros

Vi utgjør en del av barns liv. En ganske stor del faktisk! Noen vil kanskje hevde at med stadig kortere SFO-dag, tynnes det ut litt. Men den plassen du har i barns liv blir faktisk viktigere enn noensinne.

Les mer >>

Praktiske SFOtriks – som funker!

Overgangen fra skole til SFO er gjennomført med hårfin kontroll på kaoset. Knekkebrødene er spist eller strødd utover gulvet, og støynivået er bare litt over ok. Matrester, fat, bestikk og serveringsutstyr til 108 barn er rydda unna, selv om vi er en mindre enn normalt. Noen er hjemme med sykt barn.

Les mer >>

LØFT i hverdagen

La oss gjøre et lite eksperiment. Når du har lest det neste avsnittet, stopper du å lese.

Les mer >>

SFO’sk ros

Vi utgjør en del av barns liv. En ganske stor del faktisk! Noen vil kanskje hevde at med stadig kortere SFO-dag, tynnes det ut litt. Men den plassen du har i barns liv blir faktisk viktigere enn noensinne.

Les mer >>

Han blir så sint

Ja, det hender jo det en hunn også. Men uansett kjønn har vi disse barna som sliter med å kontrollere aggresjonen rundt oss i SFO-basene, og det hender vi føler litt avmakt. Heldigvis finnes det gode råd...

Les mer >>

Gutt med trøbbel

Han var kommet litt skeivt ut på skolen. Ja, egentlig var det litt krise. Hva kunne gjøres?

Les mer >>